Twintigers in Bestse Raad slaan alarm

Twintigers in Bestse raad slaan alarm: ‘Jongeren trekken weg vanwege gebrek aan betaalbare woningen’, zo luidt de kop van het artikel in het ED van 27 juli 2022. Sjoerd Vrijburg aan het woord:

Sjoerd Vrijburg aan het woord

Nu is het aan ons! Ook in Best speelt de woningnood voor starters een steeds groter wordende rol. Daarvoor wordt vaak naar onze Rijksoverheid gekeken. Zij moeten het maar regelen en oplossen. Alsof de minister in elke gemeente hoogstpersoonlijk duizenden huizen uit de grond gaat stampen en daarmee alle problemen verholpen worden. Natuurlijk, het is onderdeel van de oplossing, maar zolang de nieuw te bouwen “starterswoningen” in onze gemeente bijna 4 ton kosten helpen we niet de juiste groepen. Juist de gemeente, en daarmee de gemeenteraad, kan iets doen!

Maar al te vaak worden dit soort huizen en andere huizen in het lagere segment verkocht aan investeerders. Ze ontvangen de ene week de sleutel van hun nieuwe huis, compleet met bloemen en felicitaties. De andere week staat het appartement of huisje al voor zo’n €2.000 per maand te huur. In Best? Ja zeker in Best, want we hebben grote bedrijven in de buurt die hun medewerkers ook aan woonruimte willen helpen. De jeugd vertrekt uit Best. 2.300 mensen die reageren op één sociale huurwoning bij de woningcorporatie, vrijwel geen beschikbare middenhuur meer en vrije sectorhuur die torenhoog is, mede door opkopers. De koophuizen? Overbieden is sowieso al schering en inslag, maar door opkopers en schaarste kun je al helemaal geen voet meer aan de grond krijgen. Wil je toch een huis kopen, dan mag je flink in de buidel tasten, omdat je het anders gewoon aflegt tegen partijen met een grote beurs.

Goed, we zien het probleem. En nu? We moeten nú actie ondernemen. Vorige periodes is het niet verder gekomen dan een goede discussie en vervolgens echte actie achterwege laten. Er zitten eindelijk meer jongeren in de onze gemeenteraad. We kunnen zelf iets doen. Niet kijken naar het Rijk, maar zelf concrete plannen maken voor zelfbewoningsplicht en misschien zelfs de discussie aanzwengelen om een percentage van de woningen eerst aan Bestenaren aan te bieden. Aan jongeren die in onze mooie gemeente willen blijven, maar noodgedwongen weg moeten verhuizen. Anders zou Best een dorp worden voor de rijken en dat doet ook iets met de leefbaarheid. De jongeren in de Raad ervaren de problemen zelf. We kijken niet alleen naar het ministerie. Wíj gaan er iets aan doen. Nu is het aan ons!

Meer lezen?

Het ED heeft een artikel geweid aan de inzet van Sjoerd Vrijburg, Lucas van der Kallen (JO) en Steven van der Heijden (PvdA/GL). Het hele artikel is te vinden via: Twintigers in Bestse raad slaan alarm: ‘Jongeren trekken weg vanwege gebrek aan betaalbare woningen’ | Best, Meierijstad en Son | ed.nl

Sjoerd Vrijburg, Lucas van der Kallen Steven van der Heijden

Sjoerd Vrijburg, Lucas van der Kallen Steven van der Heijden - Beeld: Kees Martens/DCI media