Gaat Apeldoorn luisteren naar woningzoekenden? D66 wil nieuwe raad optuigen

Beeld: Bob Heurman / D66 Apeldoorn

Dat ook Apeldoorn kampt met een woningcrisis, mag geen verrassing heten. Tot 2040 wil de gemeente liefst 12.500 woningen uit de grond stampen. Maar daarbij wordt te weinig geluisterd naar een belangrijke groep: woningzoekenden.

Om deze mensen een stem te geven, wil D66 Apeldoorn een woningzoekendenraad optuigen. Raadslid Robert Jan Jonker heeft hiertoe op donderdag 4 juli een initiatiefvoorstel ingediend.

Wat hebben woningzoekenden nodig?

“Vaak horen we alleen de stem van omwonenden”, zegt Jonker over de manier waarop woningbouwbesluiten worden genomen. “Die zijn overwegend niet blij met de plannen en dat snappen we. Maar het is ook belangrijk dat de stem van de woningzoekende wordt gehoord. Wat voor soort woningen hebben zij op de locatie waar het om gaat nodig?”

Door deze groep al in de planfase te betrekken, kunnen hun behoeften worden meegenomen in de besluitvorming.

Mogelijk nieuwe raad in eerste helft 2025

D66 Apeldoorn heeft het college van B&W gevraagd te reageren op het initiatiefvoorstel en wil het na de zomer bespreken in een zogenoemde politieke markt.

Bij steun van een raadsmeerderheid zou er in de eerste helft van 2025 een raad met en voor woningzoekenden kunnen zijn.