D66 wil veilig en leefbaar Van der Helstplein in De Pijp

D66 Amsterdam Zuid heeft ingestemd met de afsluiting van de rijbaan langs het Van der Helstplein, maar stelt daar duidelijke voorwaarden aan. De afsluiting moet bijdragen aan een veilige, groene en prettige buurt – zonder dat omwonenden extra overlast ervaren. “We zien kansen voor een aangenamere leefomgeving, maar alleen als de uitvoering zorgvuldig gebeurt,” zegt D66-fractievoorzitter Dirk van Leeuwen.

Strikte voorwaarden voor verkeersveiligheid en bereikbaarheid

De maatregel sluit aan bij het gemeentelijke programma Amsterdam Autoluw en bij de langetermijnambitie om de Nieuwe Pijp leefbaarder te maken. Door doorgaand autoverkeer te weren, ontstaat ruimte voor spelende kinderen, ontmoeting en buurtinitiatieven. Toch begrijpt D66 de zorgen van bewoners. Daarom heeft de partij scherpe randvoorwaarden meegegeven aan het dagelijks bestuur.

Zo moet zes maanden na de afsluiting een uitgebreide verkeersmeting worden gedaan, waarvan de uitkomsten openbaar worden gemaakt. Als blijkt dat omliggende straten – zoals de Rustenburgerstraat – onveiliger worden of te druk raken, moeten extra maatregelen worden genomen, zoals snelheidsremmers of aangepaste rijrichtingen. Ook moeten hulpdiensten altijd goed toegang houden, en is er aandacht voor laad- en losplekken en elektrische oplaadpunten.

Alleen als de verkeersveiligheid gewaarborgd is en bewoners goed worden geïnformeerd, is deze afsluiting voor ons verdedigbaar.

Dirk van Leeuwen, fractievoorzitter D66 Amsterdam Zuid

Meer ruimte voor ontmoeting en vergroening

D66 ziet de afsluiting niet als doel op zich, maar als een kans om de openbare ruimte beter in te richten. “Het Van der Helstplein verdient meer dan nu: het mag aantrekkelijker, groener en levendiger,” zegt Van Leeuwen. D66 zal in de komende maanden in de stadsdeelcommissie aandringen op verbeteringen in de uitstraling en het gebruik van het plein, in samenspraak met bewoners en ondernemers.

Leefbare buurten: ruimte voor mensen

D66 zet zich in voor buurten waar mensen veilig kunnen bewegen en prettig kunnen samenleven. Dat betekent: minder auto’s waar dat kan, meer ruimte voor groen en ontmoeting, en altijd oog voor bereikbaarheid en betrokkenheid van bewoners. Het Van der Helstplein is daar een goed voorbeeld van: een maatregel die alleen werkt als ze goed wordt uitgevoerd, met oog voor álle belangen in de buurt.

Meer weten?

Lees hier het volledige advies van de stadsdeelcommissie (vergadering 9 juli 2025).