Duurzaam West – Column Thomas Hermans

D66-dagelijks bestuurder Thomas Hermans heeft een reguliere column in de lokale Westkrant over duurzaamheid. Lees hier de meest recente.

Soms is het allemaal nogal overweldigend, de klimaatcrisis, de enorme afname van het aantal dieren en plantensoorten en de plastic vervuiling. Hoe ga je daar mee om zonder meegesleept te worden in somberheid? Onderzoek laat zien dat zelf in actie komen helpt.
Als bestuurder van Amsterdam-West kom ik veel inwoners en ondernemers tegen die lokaal het verschil maken. Die mee willen helpen de boel te versnellen. Die hun eigen kennis en kunde inzetten om minder afval te produceren, overgaan op groene energie en minder energie gebruiken. Dit geeft mij ongelofelijk veel hoop dat we echt kunnen verduurzamen, als we samenwerken en onze schouders eronder zetten. Mijn wens is om zoveel mogelijk inwoners van Amsterdam-West mee te laten versnellen.

Zelf kun je natuurlijk al veel doen. Koop wat je echt nodig hebt, verminder je plastic gebruik, laat je kleding repareren of breng die naar de kringloop. Composteer je gft-afval en koop bij de vele ‘impact ondernemers’ in onze stad die oog hebben voor de invloed van hun producten op mensen, dieren en het klimaat.

Wereld ten goede veranderen
Ik ontmoette afgelopen maanden meerdere van die ondernemers die met hun dienst de wereld ten goede willen veranderen. Zo geeft men naailessen bij De Steek in de Staatsliedenbuurt om mensen te helpen hun kleding te repareren. Of in de Hallen bij Denimcity, waar je je spijkerbroeken kan laten personaliseren door jonge creatievelingen die patches aanbrengen op gaten. Maar natuurlijk niet alleen daar. Door heel West zitten kleermakers die je helpen een kledingstuk een tweede leven te geven. En als je toch iets nieuws moet kopen, koop dan kleding die zo duurzaam mogelijk is gemaakt (bijvoorbeeld Cosh.eco).

Simpele isolatiemaatregelen
En zo zijn er nog meer initiatieven op het gebied van verduurzaming. Broeii bijvoorbeeld, waar ze plastic inzamelen en ter plekke recyclen. Of Plastic Whale in de Spaarndammerbuurt, die met boten van recyclet plastic, plastic uit de grachten vissen.  In West zitten zes repaircafe’s, waaronder in het dorp Sloterdijk en in Buurtsalon Jeltje waar vrijwilligers je favoriete lamp, knuffel of stoel weer op kalefateren. Ook in Bos en Lommer is het project ICanChangeTheWorld, lokaal composteren, opgezet. Er zijn op dit moment meer dan 100 mensen die samen ruim tien kilo compost per dag aanleveren. En tenslotte, is er sinds kort een E-team bezig met het uitvoeren van simpele isolatiemaatregelen bij mensen die hoge energiekosten hebben (aanhaken kan @[email protected].)                                                                                                                                Stadsdeel ondersteunt
Dit is een kleine greep uit de vele lokale duurzame initiatieven in West. Heb je zelf ideeën over de verduurzaming van je buurt? Overleg met je buren wat je zou kunnen en waar behoefte aan is. Leg contact met de gemeente als je ideeën hebt of je je bij een initiatief wil aansluiten. Het stadsdeel ondersteunt, waar mogelijk, goede en kansrijke initiatieven. Samen zetten we de schouders eronder.