‘Cruciale mijl’ Zeeburgereiland


Afgelopen november vergaderde het stadsdeel Oost over ‘de cruciale mijl’ op Zeeburgereiland. Dit is het stuk IJburglaan tussen de Piet Heintunnel en de A10, ook wel S114 genoemd. Deze ‘mijl’ wordt in de toekomst steeds belangrijker en drukker. De S114 wordt een van de toegangswegen tot de binnenstad in het programma Autoluw.
Tegelijkertijd ontwikkelt Zeeburgereiland zich verder door als complete woonwijk. In de Sluisbuurt zien we hoogbouw verschijnen en plannen voor de zuidkant van de IJburglaan krijgen steeds meer vorm. De IJburglaan doorsnijdt deze wijk in een Noord- en Zuidkant, met als ongewenst resultaat dat een drukke, brede autobaan, gecombineerd met een trambaan, tussen de huizen door beweegt.
Idealiter wordt de autobaan verlaagd aangelegd zodat de scheiding Noord-Zuid minder hard wordt (de tram blijft boven de grond). In de conceptplannen van de gemeente is dit onderzocht. Het blijkt dat dit mogelijk is, de kosten zijn echter hoog, rond de 330 miljoen euro
D66 is van mening dat deze extra kosten voor een (klein) deel opgevangen kunnen worden door het bouwen van extra huizen. Ook vinden wij als D66 dat onderzocht moet worden of het bouwen van extra middenhuur- of vrijesectorwoningen kan bijdragen aan het financieren van de ondergrondse cruciale mijl. De gedachte is dat bij ondergronds bouwen extra ruimte voor woningen komt en dat derhalve het aantal te realiseren sociale woningen in absolute zin hoger wordt.
PvdA en GL hebben een motie ingediend om voor Zeeburgereiland ten alle tijden vast te houden aan de Amsterdamse bouwnorm 40-40-20 (40% sociale woningen, 40% middenhuur en 20% vrije sector). D66 heeft tegen deze motie gestemd om de wethouder de ruimte te geven voor financiering voor de ideale (ondertunnelde) cruciale mijl. PvdA en GL zijn voor de ondertunneling. Op de vraag hoe deze gefinancierd moet worden, hadden zij echter nog geen antwoord.