Politieke update maart 2024

Faralda Crane Hotel op de NDSM-werf - Beeld: Anton Rybakov

Het zonnetje breekt vaker door, terwijl de vogels fluiten en de blaadjes aan de bomen verschijnen: de lente breekt aan! Een periode van bloei en verfrissing, ook op politiek gebied.

Bezoek aan hockeyvereniging Noorderlicht

Met de steunfractie zijn we op bezoek geweest bij hockeyclub Noorderlicht. Noorderlicht is een sociale sportclub in Noord die alle kinderen uit de buurt de kans geeft om bij hen te sporten. Een fantastisch initiatief dat broodnodig is in een stadsdeel met veel kansenongelijkheid en hoge obesitascijfers onder kinderen. Helaas loopt de club tegen problemen aan, bijvoorbeeld met betrekking tot (een gevoel van) veiligheid en een goede aansluiting op de buurt. Daar hebben wij vragen over ingediend.
Daarnaast hebben we vragen gesteld over de tot nu toe onbenutte kansen die we tegengekomen zijn. Noorderlicht is namelijk één van de weinige plekken in onze drukke stad waar nog volop ruimte is voor groei. Wat ons betreft worden sportcomplexen zoals deze openbaarder, zodat we de faciliteiten zo intensief mogelijk kunnen gebruiken, in samenwerking met de clubs en de buurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan andere sportactiviteiten of kinderopvang.

Kinderopvang

Over kinderopvang gesproken: in de gemeente is er inmiddels een expertsessie geweest met de focus op wat de gemeente wél kan doen. Hierbij ging het met name over het regelen van voldoende locaties, iets dat in Amsterdam nog steeds niet altijd goed gaat. Wij hopen dat er uit deze sessie een hoop waardevolle initiatiefvoorstellen vloeien, ook voor ons stadsdeel.

Sprong over het IJ, Aanpak Noord en andere zaken

Dat zijn heel kort de dingen waar we nu mee bezig zijn. Maar er is natuurlijk nog veel meer aan de hand: er zijn zorgen over de kunststoffabriek, waar we samen met de Groene Basispiraten in optrekken, terwijl de Sprong over het IJ ons blijft bezighouden, we bij de Aanpak Noord herhaaldelijk oproepen om ook de kracht van lokale ondernemers positief in te zetten en we routes naar scholen en sportvoorzieningen met schoolstraten veiliger willen maken.

Vereniging en steunfractie

Oftewel: genoeg te doen. We zijn inmiddels halverwege de raadsperiode en daarom zijn we met de steunfractie aan het nadenken over hoe we ons de komende twee jaar kunnen profileren. Heb jij hier nou ideeën over? Laat het ons weten of sluit eens aan bij één van de vergaderingen.