Politieke update juni 2024

Zomerse luchten boven de Nieuwendammerdijk. Beeld: Dion Glastra

Zo vlak voor het zomerreces staat er nog genoeg op de agenda. De Stadsdeelcommissie vergadert zelfs nog tot diep in de maand juli door. In deze politieke update kun je meer lezen over de meest actuele onderwerpen die in de Noordse politiek spelen.

Kansenkaart Sport

Afgelopen maand zorgde de Kansenkaart Sport voor ophef in Noord. Deze kansenkaart is gemaakt door de Sportraad en wijst verschillende locaties aan in Noord waar zij ruimte zien voor nieuwe sportvelden. Denk hierbij aan een lange brug over de Nieuwe Leeuwarderweg, waar mensen op zouden moeten kunnen sporten. Dagelijks Bestuurder Esther Lagendijk reageerde enthousiast in Het Parool en zei dat we de kansen “met beide handen moeten aanpakken”.

Natuurlijk dragen ook wij sport altijd een warm hart toe, maar toch maken wij ons zorgen. De kansenkaart en de reactie van het DB zorgden in Noord voor veel onrust. We moeten niet vergeten dat op sommige van de locaties ook (tijdelijke) ondernemers gehuisvest zijn. Door het artikel in Het Parool is het voor veel mensen onduidelijk wat precies de formele status is van deze kaart. Wij blijven er scherp op zitten dat zij betrokken worden bij de herontwikkeling van de gebieden, net als de stadsdeelcommissie zelf.

Kinderopvang

Datzelfde geldt voor kinderopvanglocaties. Ook veel van hen zitten op tijdelijke locaties. Maar zij hebben een belangrijke rol voor de stad en de kinderopvang staat enorm onder druk. Betrek hen áltijd bij herontwikkeling, vinden wij. Helemaal nu. Er komen in Noord 12 nieuwe IKC’s (integrale kindcentra), die de huidige tijdelijke opvanglocaties gaan vervangen. De zere plek: de huidige locaties zijn veelal eenpitters, maar in het beleid van Noord is bepaald dat grote schoolbesturen, die vaak in zee gaan met grotere kinderopvanglocaties, voorrang hebben. En dat terwijl zij vaak met veel grotere personeelstekorten kampen. Wij vinden dat ook de eenpitters een plekje verdienen in Noord, niet alleen de grote jongens. Luister vooral ook naar de podcast van Radio Boven IJ, waarin Silke het gesprek aan gaat over de problemen met kinderopvang in Noord.

Gezonde stad

Voldoende bewegen is een van de belangrijkste pijlers voor een gezonde stad. Maar zeker in een verdichtend stadsdeel als Noord staan we voor een uitdaging om te zorgen dat er voldoende ruimte is voor sport. Laten we zo veel mogelijk samenwerken, bijvoorbeeld door sportvoorzieningen openbaar te maken. Maar laten we vooral ook stilstaan bij vragen als wat het betekent voor de vrijwilligers van sportverenigingen, de bewoners en ondernemers in de omgeving en de veiligheid van sporters. Wij blijven in gesprek met betrokkenen uit Noord en komen later terug op de vorderingen daarvan.