Alphen-Chaam, kiest u op 14, 15 en 16 maart voor passief of actief beleid in uw gemeenteraad?

Beste Kiezer,

Op 14, 15 en 16 maart aanstaande mag u weer stemmen om te bepalen wie er de komende vier jaar in de gemeenteraad komen. Alleen is er nu een verschil met de voorgaande gemeenteraadsverkiezingen. Naast de vijf traditionele partijen doet er dit jaar een nieuwe partij mee, namelijk D66. U weet wel, de partij van die “Klimaatdrammers” zoals wij herhaaldelijk in Den Haag genoemd worden. “Klimaatdrammers”, een bijnaam waar wij eigenlijk best trots op zijn.

Want laten we eerlijk zijn, het gaat niet goed met ons klimaat en onze natuur. Nederland heeft namelijk een stikstofprobleem en zit op “slot”. Er zijn nu strengere regels voor o.a. de woningbouw, het verkeer en de uitbreiding van bedrijven van kracht.
Wij, als D66 in Alphen-Chaam, kiezen ervoor om de komende vier jaar in de gemeenteraad ons actief in te zetten op het terugdringen van de stikstofuitstoot en het herstellen van de natuur en de biodiversiteit in plaats van passief af te wachten op wat anderen voor ons beslissen. Hierdoor ontstaat er namelijk wel stikstofruimte om de noodzakelijke energie neutrale woningen te bouwen, te innoveren en mooie lokale producten te produceren tegen een eerlijke prijs.

Maar verwacht van ons geen ‘creatieve’ oplossingen zoals bijvoorbeeld het opkopen van boerderijen in de rest van Nederland om bij ons in de gemeente de bijbehorende stikstofruimte te claimen. Ook sluiten wij windmolens en zonneparken niet op voorhand uit. En wij leggen onze problemen niet bij de buurgemeentes neer.
Wat u wel van ons mag verwachten is samenwerking, dienstbaarheid, transparantie en heldere besluitvorming. Wij willen samen met u vooroplopen bij de energietransitie. We willen graag met boeren in gesprek gaan om te kijken hoe wij kunnen bijdragen om het overschakelen naar kringloop- en biologische landbouw en veeteelt rendabel te maken en de biodiversiteit te versterken. Wij geven voorrang aan de fiets en de voetganger in onze dorpskernen waarbij de auto te gast is en doorgaand vracht- en landbouwverkeer worden geweerd. We willen jongeren en andere inwoners meer betrekken bij de politiek. Onze gemeente is immers van ons allemaal. Samen zijn we de gemeente en bepalen we hoe deze er nu en in de toekomst uit ziet. Burgerinitiatieven juichen we toe en dienen gezien en  ondersteund te worden door de gemeente. Wij zijn er namelijk voor alle inwoners van de gemeente Alphen-Chaam. Ondanks onze verschillen mogen wij trots zijn op onze gemeente. Een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is. Een gemeente die het waard is om door te geven aan onze jongere generaties. En we laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.

Het is wat ons betreft dan ook tijd voor een nieuwe frisse stem in de gemeenteraad. Doet u met ons mee? Stem dan D66 op 14, 15 en 16 maart. Alvast bedankt voor uw steun en vertrouwen!
Wilt u meer weten over onze standpunten. Bezoek ons dan op www.d66.nl/alphen-chaam.

Wilt u zich ook als “Klimaatdrammer” bij ons aansluiten, dat kan al vanaf 2 euro per maand. U bent van harte welkom.

“Met elkaar, voor elkaar”: ook in Alphen-Chaam!