Weet jij al wat je gaat stemmen op 14, 15 of 16 maart? D66 heeft een uitgebreid verkiezingsprogramma geschreven. Omdat wij zoveel plannen hebben voor Almere, is dit best veel tekst geworden. Heb jij niet veel tijd om alles te lezen? Of vind je dat het moeilijk is om te lezen? Dan hebben wij deze samenvatting voor jou gemaakt! We hebben dit zo begrijpelijk mogelijk proberen op te schrijven.

Heb jij tips hoe dit nog beter kan? Laat het weten! Je kunt dit mailen naar onze lijsttrekker, Martine van Bemmel.

Wonen

Almere is gebouwd omdat er te weinig woningen waren voor mensen die in de buurt van Amsterdam wilden wonen. Nu is het bijna vijftig jaar later en er zijn weer te weinig huizen. Almere wil graag groeien van ruim 215.000 inwoners naar 350.000 inwoners. Maar hoe gaan we dat doen?

D66 Almere vindt het belangrijk dat er in Almere veel natuur en bossen blijven, maar dat er ook meer huizen worden gebouwd. Dit betekent dat we op sommige plekken hoge gebouwen willen bouwen. Je moet dan denken aan flatgebouwen bijvoorbeeld. Zo kunnen meer mensen een woning vinden.

Vervoer

De bussen in Almere rijden vaak en op tijd. Dit moeten we  zeker zo houden en daar waar het kan maken we het nog beter. D66 wil ook graag dat er een metro gaat rijden via een spoor over het IJmeer naar Amsterdam, zodat iedereen makkelijk daar naar toe kan reizen.

Meepraten

Inwoners weten heel goed wat er beter kan in hun straat of buurt. D66 vindt het belangrijk dat deze mensen mee kunnen praten. Dit moet makkelijker worden. Daarom wil D66 dat Almere hiervoor verschillende manieren gaat uitproberen om te kijken wat werkt.

Groene stad

Het klimaat verandert in Nederland. Soms regent het ineens heel erg hard en valt er veel water in korte tijd. Zomers is het steeds vaker heel erg warm en valt er weinig regen. Om toch fijn te leven in Almere, moeten we de stad aanpassen. Bij veel regen moet het water goed weg kunnen. We willen dit water opvangen en bewaren. Dit water kunnen we dan gebruiken als het te weinig regent. D66 wil dat onze stad groen blijft. Bomen en planten zorgen ervoor dat onze stad minder heet wordt tijdens warme zomers.

D66 wil dat we schone energie gebruiken, zoals wind- en zonne-energie. Olie en gas zijn dan niet meer zoveel nodig en dat is goed: olie en gas komen uit de aarde en raken een keer op. Ook komen er veel ongezonde stoffen in de lucht bij verbranding. We willen daarom dat er op zoveel mogelijk daken zonnepanelen komen.

D66 vindt het belangrijk dat Almere rekening houdt met vogels en insecten als het gras gemaaid moet worden. Sommige stukken gras hoeven minder vaak gemaaid te worden. Het gras wordt dan langer zodat dieren zich kunnen verstoppen en ook groeien er dan meer bloemen. Dit is goed voor bijen en andere insecten. Bewoners moeten hierover mee kunnen praten.

Gezonde stad

Problemen moet je oplossen, maar soms kan je voorkomen dat iets een probleem wordt. D66 vindt het belangrijk dat we zoveel mogelijk problemen voorkomen. Daarom wil D66 dat zoveel mogelijk mensen leren lezen en schrijven. Kinderen moeten geholpen worden als hun ouders heel veel ruzie hebben en gaan scheiden. Iedereen moet zich thuis veilig en fijn voelen. En eenzame mensen moeten met vrijwilligers kunnen praten en leuke dingen doen.

In een wijkteam werken mensen die kunnen helpen als je bijvoorbeeld thuiszorg nodig hebt of als je eenzaam bent. De laatste jaren gaf de gemeente steeds minder geld aan wijkteams. D66 vindt dat niet slim. Wijkteams en welzijnsorganisaties moeten voldoende geld krijgen om hun werk te kunnen doen. Zo kunnen zij de kwetsbare mensen in de wijk goed helpen.

Sport en ontspanning

Het is belangrijk dat iedereen genoeg beweegt. Sporten is heel belangrijk. Ook als iemand lichamelijke problemen heeft of geen geld voor een sportclub. Sporten zorgt ervoor dat je jezelf beter voelt en is gezond. D66 wil dat Almere een plan maakt zodat inwoners meer gaan sporten. Hierbij kan het helpen als er bij jou in de buurt plekken zijn waar je fijn kunt bewegen. Dit kan een plek zijn met buiten-sporttoestellen. Maar ook goede wandelpaden helpen om mensen meer te laten bewegen. D66 wil dat er in dit plan aandacht is voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Zodat iedereen mee kan doen.

D66 vindt kunst en cultuur heel belangrijk. Door kunst en cultuur kunnen mensen ontspannen en nieuwe dingen leren. Wij willen dat er meer kunst en cultuur in de Almeerse buurten komt, niet alleen in de schouwburg (de Kunstlinie). Het liefst wil D66 dat er een opleiding komt in Almere voor kunst en cultuur.

Onderwijs

Ieder kind moet het beste onderwijs krijgen. Op school leren kinderen niet alleen goed rekenen en schrijven, maar ze krijgen ook sport en muziek. D66 wil dat kinderen ook vóór en ná schooltijd op school kunnen zijn. Niet voor nog meer schoolwerk, maar voor kinderopvang en leuke dingen. Voorlezen is bijvoorbeeld heel belangrijk. Kinderen leren hier heel veel woorden door. Doordat kinderen ook al op jonge leeftijd naar school kunnen gaan, kunnen zij al veel leren terwijl zij spelen en voorgelezen worden.

Sommige schoolgebouwen in Almere zijn oud en versleten. De gemeente moet deze gaan verbouwen. D66 wil dat de schoolgebouwen mooi en modern worden. Zo gaan kinderen met veel plezier naar school en leren zij het beste.
Passend onderwijs, voor ieder kind

D66 vindt het belangrijk dat ieder kind naar school kan. Sommige kinderen hebben meer hulp of andere hulp nodig. Die hulp moet er snel zijn, zodat het kind zo snel mogelijk mee kan doen. D66 vindt het belangrijk dat hier veel aandacht voor is. Moeilijke regels moeten zorg en onderwijs niet in de weg staan.

Ruim baan voor stages

Om een vak te kunnen leren moeten scholieren en studenten vaak stage lopen. Zo leren zij bij een bedrijf of organisatie hoe het werk gaat. Veel scholieren en studenten kunnen nu moeilijk een plek vinden waar zij stage kunnen lopen. Almere moet daarom met bedrijven afspraken maken en studenten en scholieren helpen. Het is belangrijk dat iedere student of scholier een gelijke kans krijgt: discrimineren mag nooit. Kinderen met bijvoorbeeld een niet-Nederlandse achternaam of een lichamelijke beperking moeten net zoveel kansen krijgen als ieder ander.

Divers en inclusief

D66 vindt het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Op dit moment durft niet iedereen dat. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn dat iemand ze zal pesten. Of omdat ze er dan niet bij horen. D66 wil dat Almere met alle organisaties in de stad afspraken maakt. Samen kunnen ze mensen helpen om zich vrij te voelen om zichzelf te zijn. Zo kan de gemeente met zorginstellingen afspreken dat zij in hun huisregels opnemen dat het belangrijk is om meer begrip voor elkaar te hebben.

D66 wil dat iedereen in Almere mee kan doen. Als je slecht loopt of niet goed ziet. Als je moeilijk leest of computers ingewikkeld vindt. Iedereen moet mee kunnen doen. Almere heeft hier nu ook al aandacht voor. Maar dit kan beter. De gemeente moet samen werken met mensen die weten hoe het is om met een beperking in onze stad te leven. Zij weten namelijk het beste wat er beter kan.

De gemeente moet zelf het goede voorbeeld geven aan de stad: gebouwen van de gemeente moeten goed toegankelijk zijn. Brieven moeten in eenvoudige taal geschreven zijn. Bij werkzaamheden in de stad moet er ook aandacht zijn voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten.

Er komt een nieuw feest dat we ieder jaar gaan vieren. Op dit feest vieren we met elkaar dat er zoveel verschillende mensen er in Almere wonen. Samen met elkaar maken wij Almere.