Universiteit in Alkmaar?

Tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces is de door D66 en BAS opgestelde en door VVD, SPA, CU & CDA mede ingediende motie ‘Universitair onderwijs in Alkmaar’ unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Deze motie roept het college op om de mogelijkheden om universitair onderwijs naar Alkmaar te halen te onderzoeken. De raad heeft het college de opdracht gegeven hierover begin 2025 terug te rapporteren.

Ambitieus idee

Jens van Gorp, de D66 woordvoerder op dit onderwerp, hoopt dat dit idee het nodige enthousiasme oproept, maar kan zich tegelijkertijd goed voorstellen dat het de nodige wenkbrauwen doet fronsen. Het is immers een ambitieus idee. Of het idee té ambitieus is, moet uit het onderzoek blijken, maar D66 is van mening dat er zeker kansen liggen voor Alkmaar. We lichten het graag nader toe.

De praktische insteek

Op 1 oktober 2023 stonden er 340.160 studenten ingeschreven bij een bachelor- of een masteropleiding in Nederland. Het hoogste aantal ooit. Veel Nederlandse universiteiten barsten uit hun voegen en hebben moeite de stijgende studentenaantallen te accommoderen. Zo heeft de Universiteit van Amsterdam al meermaals aangegeven de studentengroei eigenlijk niet aan te kunnen. Er is in den lande dus zeker ruimte voor universitair onderwijs op een andere locatie. En die locatie zou heel goed Alkmaar kunnen zijn. Met meer dan 300.000 inwoners is de stadsregio Alkmaar één van de, zoniet dé (het hangt er een beetje vanaf hoe je de regio’s afbakent) grootste stadsregio’s zonder universitair onderwijs. We hebben bovendien een groot potentieel achterland: boven het Noordzeekanaal is bijna geen universitair onderwijs. De mogelijkheid ligt er dus zeker.

Hoe zien we de toekomst van het onderwijs in Alkmaar?

Is dit iets wat wij als Alkmaar zouden moeten willen? Wij wachten de voors en tegens die uit het onderzoek komen graag af voor een definitief antwoord, maar op voorhand denken wij dat de voordelen erg groot kunnen zijn. Als er goed samengewerkt wordt met relevante partijen (bedrijfsleven, MBO & HBO, maatschappelijke partijen) is universitair onderwijs iets wat Alkmaar sterker kan maken. In de huidige situatie vertrekken vele Alkmaarse talenten uit de regio om onderwijs te kunnen volgen. Sommigen keren terug, maar velen ook niet. Universitair onderwijs in Alkmaar kan ervoor zorgen dat dit talent behouden blijft voor de regio. Bijvoorbeeld om te werken in het ziekenhuis, om ons allemaal gezond te houden, of bijvoorbeeld om te werken in agrarische economie en bij te dragen aan de innovatie die nodig is voor de verduurzamingsslag die gemaakt moet worden. Hier liggen grote kansen, die wij graag onderzocht zien.

Alkmaar is een grote stad, die de komende jaren steeds verder zal groeien. Het past een grote stad als Alkmaar om naast MBO en HBO opleidingen, ook onderwijs op universitair niveau aan te bieden. Een grotere studentenpopulatie brengt bovendien een bepaalde ambiance naar de stad, die Alkmaar nog gezelliger kan maken.

Daarom zou Jens van Gorp het in ieder geval gewoon gaaf vinden om universitair onderwijs naar Alkmaar te halen.