Vergroenen van bebouwd gebied

Het vergroenen van onze woningen, erven, tuinen en directe omgeving zorgt ervoor dat natuur dicht bij huis de kans krijgt. Veel van onze dagelijkse activiteiten vinden er plaats. Bomen verfraaien de leefomgeving en zorgen voor schaduw en koelte. Dit wordt steeds belangrijker nu door klimaatverandering de temperaturen stijgen en hittegolven vaker voorkomen.

Buurttuintjes

D66 wil bewoners meer invloed en mogelijkheden geven om extra groen in de buurt aan te leggen en zelf te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld door buurttuintjes, voedselbosjes of een Tiny Forest in de publieke ruimte aan te leggen. Bewoners worden door de gemeente gestimuleerd om ‘versteende’ tuinen aan te pakken en daarin meer groen aan te leggen, om zodoende meer buffercapaciteit te hebben bij overvloedige regenval en om hittestress tegen te gaan.

• Bewoners mogen buurttuintjes, voedselbos of een tiny forest in de publieke ruimte aanleggen.

Groene wijken

Bij nieuwe projecten staat groen in de wijk hoog op de agenda. Projecten waar gebruik wordt gemaakt van natuurlijke materialen, zien wij als een plus. Waar mogelijk wordt bestaande verharding vervangen door een groen of een milieuvriendelijker alternatief. Indien groen moet verdwijnen voor woningbouw, dan geldt het compensatie-plus-principe waarbij per saldo de totale natuurwaarde toeneemt.

• Woningbouw gebeurt natuurinclusief.