Kwalitatief inpassen van woningbouw

De Achterhoek is niet langer krimpregio, in de komende jaren ontstaan er tot 27.000 vacatures in Achterhoek. D66 nodigt mensen uit om in de Achterhoek te komen wonen. Naast woningen voor huidige bewoners zullen er ook voldoende woningen moeten zijn voor de nieuwe Achterhoekers. De uitbreidingen moet niet ten koste gaan van het DNA van de Achterhoek.

Steengoed benutten

Lege gebouwen zoals boerderijen, winkels, kantoren en oude industriële panden bouwen we om naar nieuwe, betaalbare woonruimte. In het buitengebied liggen nieuwe kansen voor wonen en verblijfsrecreatie door leegstaande panden, zoals grote schuren, te slopen. D66 is voor een marktplaats voor kopen en verkopen van sloopobjecten versus vervangende kleinere, hoogkwalitatieve bouw op dezelfde locatie of elders op een passende locatie.

• Lege gebouwen zoals boerderijen en bedrijfspanden bouwen we om naar nieuwe betaalbare woonruimte.

Woningbouw

De woningbouwruimte moet structureel ruimer zijn, maar moet jaarlijks worden bijgestuurd. In wijken zorgen we voor een mix van woonvormen waar oud en jong, arm en rijk samenleven. D66 wil liever geen nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen in het landelijk gebied. Mocht uitbreiding noodzakelijk blijken, dan zien we er op toe dat de kernkwaliteiten van de plek worden behouden en versterkt. In de kleine kernen moeten de voorzieningen gehandhaafd blijven om de leefbaarheid te behouden of te vergroten. Maar niet overal hoeft alles te zijn.

• De woningbouwruimte moet flexibel maar structureel ruimer zijn.

Recreatiewoningen

Een voorgenomen wetswijziging maakt het gemakkelijker voor gemeenten om permanente bewoning van recreatiewoningen toe te staan. Op locaties waar permanente bewoning toekomstgerichte recreatieve ontwikkelingen bemoeilijkt, moet deze terughoudend worden toegepast. Op locaties waar dit niet het geval is, kan permanente bewoning ruimhartiger worden toegepast. Er zijn duidelijke kaders nodig voor de bewoning van een recreatiepark.