Voor een rijk cultuurleven

D66 wil financiële en fysieke drempels weghalen om naar het theater, museum en concert te gaan. Het voortbestaan van kunst- en cultuurverenigingen mag niet in gevaar komen. Daarom wil D66 kleinschalig cultuurgericht ondernemerschap ondersteunen. D66 wil het culturele profiel van de grote kernen verder versterken: een regionale functie voor Bredevoort cultuurstad, de grensbeleving in Dinxperlo en het nationale profiel van Aalten met het Onderduikmuseum.

Muziek

Muziekles is een basisvoorziening, de gemeente moet dit voor ieder kind en ieder instrument ondersteunen. Nu wordt er alleen subsidie gegeven voor harmonie en fanfare. Drumles voor de fanfare is gesubsidieerd, drumles voor pop niet. Dit vindt D66 niet te verdedigen en we zijn dan ook voor een eerlijke verdeling van beschikbare subsidiegelden onder alle kinderen. Muziekverenigingen en lokale muzikanten zijn primair zelf verantwoordelijk om een oefenruimte te vinden. D66 wil dat de talentverbinders een bemiddelende rol spelen als dit niet lukt.

• Muziekles voor ieder kind ondersteunen voor elk instrument.

Kunst en cultuur

De gemeente moet het verder ontwikkelen van Grenslandmuseum faciliteren en actief ondersteunen. De grens is het (toeristisch) thema voor Dinxperlo en moet stevig op de kaart gezet worden als onderdeel van de herontwikkeling van het gehele centrum. Bredevoort was succesvol als boekenstad, maar heeft inmiddels een brede culturele aantrekkingskracht. Kunst en cultuur in brede zin is het thema voor Bredevoort met een regionale en toeristische uitstraling. De Koppelkerk speelt hierbij een belangrijke rol. Blijf dit stevig ondersteunen en faciliteren.

• Het Grenslandmuseum moet uitgroeien tot een belangrijke trekpleister.

Lokale omroep

D66 is voor versterking van de regionale publieke omroep waarbij lokaal nieuws uit iedere gemeente ruim aan bod komt. Op termijn moet er één omroep komen voor de hele Achterhoek.