Kansen door goed onderwijs

Laat elk talent tot bloei komen! D66 is er van overtuigd dat het mogelijk is om excellent onderwijs te realiseren voor iedereen en onze jeugd alle kansen te geven. D66 vindt dat de regio Achterhoek en de gemeenten een actieve rol moeten spelen in het samenbrengen van onderwijs, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven om zo de lokale economieën te versterken. D66 wil dat alle jongeren uiteindelijk met een diploma of praktijkcertificaten de school verlaten. D66 is voorstander van sociaal-pedagogische ondersteuning van leerlingen in en om school. Zeer nodig met de impact die corona op jongeren heeft.

Pedagogische ondersteuning

D66 wil nieuwe verbindingen ontwikkelen tussen onderwijs, gemeente en jeugdzorg om het ontstaan of escaleren van problemen zoals taalachterstand, schoolverzuim, pesten, schulden en een instabiele thuissituatie te voorkomen. D66 wil inzetten op preventie, bijvoorbeeld door bijeenkomsten over thema’s als cyberpesten. Samen met scholen slaan we de handen ineen om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan. D66 kiest voor nadrukkelijke integratie van voor- en vroegschoolse educatie en kinderopvang en het primair onderwijs. 

  • Pedagogische ondersteuning in en om scholen voor het welzijn van leerlingen

Goed onderwijs

D66 wil de arbeidsmobiliteit binnen de regio Achterhoek stimuleren door te scholen op kansrijke beroepen. Vakmensen krijgen hierdoor binnen de regio gemakkelijker passend werk. Kleine scholen moeten waar mogelijk nauw samenwerken waarbij kwaliteit van onderwijs het primaire uitgangspunt moet zijn. Aandacht voor de Duitse taal is belangrijk voor grensgemeenten, de gemeente moet dit stimuleren. Hoewel we in een groene omgeving wonen, is dit niet altijd terug te zien op de schoolpleinen.

  • D66 wil de schoolpleinen groener maken: meer schooltuin en minder tegels.

Cultuuronderwijs

D66 vraagt aan scholen om een visie op cultuureducatie vast te leggen en ondersteunt bij de uitvoering daarvan. Culturele instellingen in de Achterhoek moeten samen cultuurprogramma’s voor onderwijs toegankelijk te maken. Te denken valt aan integratie van muziek in het taalonderwijs, erfgoed in techniek, of theater in geschiedenislessen. Cultuuronderwijs loopt op het vmbo op veel plekken nog achter: het aantal uren is gemiddeld slechts een derde van dat op de havo en een kwart van dat op het vwo. Geef dus een extra impuls aan cultuuronderwijs op het vmbo!

  • Culturele instellingen moeten een impuls geven aan cultuuronderwijs, zeker op het VMBO.