Nu investeren in de toekomst

De financiën van de gemeente Aalten stonden de afgelopen jaren onder druk. D66 blijft het belangrijk vinden dat wordt toegezien op een evenwichtig financieel beleid. Bij investeringen zijn de kosten op lange termijn doorslaggevend. Echter, de uitvoering van het klimaatakkoord in de komende 30 jaar is niet vrijblijvend. Investeringen in de energietransitie zijn vergelijkbaar met grote gemeentelijke infrastructurele projecten uit het verleden zoals riolering en elektrificering.

Investeren

D66 is niet bang om te hervormen en slim te bezuinigen op beleid dat onnodig of niet effectief is. Zo creëren we ruimte om te investeren.
De gemeente Aalten heeft al jaren één van de laagste woonlasten van Nederland. Een gepaste jaarlijkse stijging van de OZB is nodig om investeringen in de toekomst mogelijk te maken.

• Gepaste stijging van de OZB om investeringen in de toekomst mogelijk te maken.

Kostenbewust

Bij de gemeente Aalten vormen de uitgaven in het sociale domein een wezenlijk hoger aandeel van de totale begroting in vergelijking met de buurgemeenten. Bovendien zijn in de afgelopen jaren de kosten gestegen. Kritisch financieel beleid op dit gebied blijft de komende jaren noodzakelijk. Als binnen een afdeling te veel geld wordt uitgegeven, moet dat daarbinnen worden opgelost. Subsidies zijn een nuttig middel. Omdat het gaat om belastinggeld is het wel belangrijk dat we verstandig en zorgvuldig met subsidies omgaan.