Streef naar circulaire landbouw

De weg naar kringlooplandbouw zal ingrijpende gevolgen hebben. Landbouw zal meer biologisch worden, er komt minder ruimte voor de intensieve veehouderij en het gebruik van bestrijdingsmiddelen wordt afgebouwd, ook in relatie met volksgezondheid. Aandachtspunten hierbij zijn het herstel van bodemkwaliteit, betere waterhuishouding en inperking van uitstoot. Dit zal noodzakelijkerwijs leiden tot een inkrimping van de veestapel.

Kringlooplandbouw

Voedselproductie hoort bij de Achterhoek, maar dan wel een vorm van voedselproductie die past bij de omgevingskwaliteiten. Lokale grondstoffen zijn daarbij de basis voor lokale ontwikkeling. Daar waar we Achterhoekbreed kringlooplandbouw kunnen stimuleren en faciliteren, doen we dat. D66 is voor het faciliteren en stimuleren van korte ketens, bijvoorbeeld door een netwerk van boerderijwinkels en een lokale (overdekte) voedselmarkt.

Lokale grondstoffen zijn daarbij de basis voor lokale ontwikkeling.

• D66 stimuleert de overgang van intensieve landbouw naar kringlooplandbouw.
  • Stimuleren van korte voedselketens, door boerderijwinkels en lokale (overdekte) voedselmarkt.

Eerlijk product

D66 wil de ondernemingskracht van boeren om tot een eerlijk product te komen ondersteunen, bijvoorbeeld door boeren te faciliteren die binnen 7 jaar naar biologisch of 2 sterren vlees gaan. Ook zien we toekomst in opkomende en nieuwe vormen van voedselproductie zoals voedselbossen. Belemmeringen voor dergelijke ontwikkelingen wil D66 minimaliseren.

• Boeren ondersteunen om tot een eerlijk product zoals biologisch of ** of *** vlees te komen.