Zorg voor herstel van de biodiversiteit

We zien een enorme achteruitgang van soortenrijkdom, zowel bij flora als fauna. Inheemse dieren en planten hebben het moeilijk. De negatieve invloed van de mens is hierbij overduidelijk. Dit proces moeten we keren in het belang van de mens en het milieu. Bevordering van biodiversiteit zal ook bijdragen aan de uitstraling van onze gemeente als toeristische trekpleister voor fiets- en natuurliefhebbers en als aantrekkelijke vestigingsplaats. D66 wil dat de gemeente een integrale visie en uitvoeringsagenda ontwikkelt ter bevordering van biodiversiteit.

Coulissenlandschap

Het coulissenlandschap heeft te kampen met grote uitdagingen. Kruidenrijke bermen, houtwallen, houtsingels, lanen en bomenrijen verdwijnen te vaak volgens D66. Het resultaat is een steeds kaler en minder aantrekkelijk landschap. Aan deze negatieve ontwikkelingen moet een einde aan komen. D66 wil dat het coulissenlandschap behouden blijft en dat de gemeente ervoor zorgt dat de bermen, slootranden en ander groenstructuren in het landschap in dienst blijven van de biodiversiteit. D66 is voorstander om actief hagen en houtwallen aan te leggen of te herstellen in het buitengebied.

• Grootschalig hagen en houtwallen aanleggen of herstellen in het buitengebied.

Onbenutte kansen

Volgens D66 zijn er nog veel onbenutte kansen ter bevordering van biodiversiteit. Ontwikkeling van groen met een hoge natuurwaarde, aanplanten van braakliggende terreinen en gevarieerde beplanting zijn bij uitstek geschikt voor de bevordering van biodiversiteit.
Particulieren en ondernemers worden gestimuleerd hun groen op natuurvriendelijke wijze te onderhouden. D66 wil dat we vergroening van erfinrichting en de aanleg van bloemrijke akkerranden stimuleren.

• Bewoners en organisaties uitdagen om zelf op duurzame wijze groen te beheren of te adopteren.

Meer groen bij kap

D66 zet zich in om het groenbestand binnen de gemeente minimaal op peil te houden. Als bomen toch moeten worden gekapt, geldt het compensatie-plus-beginsel. Dit betekent dat er ergens anders meer groen voor terug moet komen dan er is verdwenen. In samenspraak met lokale natuur- en milieuorganisaties worden de hoofdgroenstructuren versterkt en bijzondere bomengroepen, waardevolle solitaire bomen, bomenlanen en dergelijke vastgelegd en zo mogelijk behouden.

• Bij het kappen van bomen moet er ergens anders meer groen voor terugkomen.