Zorg voor de (jonge) mantelzorger

Sinds het verdwijnen van VIT (een organisatie die mantelzorgers ondersteunt) per 1 oktober, heeft Figulus deze taak nu op zich genomen. Voor de continuïteit op de korte termijn een begrijpelijke keuze, maar wij vroegen met ons voorstel het college om een integrale visie op te stellen hoe (jonge) mantelzorgers effectief, professioneel en proactief ondersteund kunnen worden.

Momenteel is ruim twintig procent van de inwoners van de gemeente Aalten mantelzorger en dit percentage zal alleen nog maar groter worden. In het gemeentelijke beleid worden met name de grote groep oudere mantelzorgers en de mantelzorgers voor ouderen benoemd. Echter is de groep mantelzorgers veel breder, maatwerk is dan ook noodzakelijk, maar een concreet uitvoeringsplan om dit te verbeteren ontbreekt nog.

Daarom vroegen wij het college op korte termijn een concreet en totaal uitvoeringsplan voor professionele mantelzorgondersteuning, voor jong en oud, héél serieus op te pakken. Het college voelde de urgentie ook en het voorstel werd overgenomen.