Zet de voetbalvelden bij plan Slingeplas niet onder water

Rond de planvorming van ‘t Broock en de Slingeplas waarin woningen en nieuwe voetbalvelden worden voorzien, bestaat veel draagvlak bij de Bredevoortse bevolking. Maar het plan is ook complex en duur. Daarentegen biedt de integrale aanpak in dit plan ook kansen. De wethouder heeft veel vragen tijdens de oordeelsvorming weg kunnen nemen en duidelijk aangegeven dat dit onderwerp nog wel vier of vijf keer terugkomt in de raad. Want er is nog heel veel uit te zoeken.

8 tot 9 ton extra

Op één punt kon de wethouder ons nog niet direct antwoord geven. Namelijk wat de kosten zijn om het huidige sportcomplex op te knappen en wat kost het om het hele complex te verplaatsen? Dit is relevante informatie voor de besluiten die we nu en in de toekomst moeten nemen. Afgelopen week zijn de kosten alsnog schriftelijk gedeeld. En daar schrokken we wel van. Het verplaatsen van de voetbalvelden gaat ons 8 tot 9 ton extra kosten ten opzichte van het opknappen van de huidige velden. We begrijpen dat dit onderdeel is van een integraal plan en dat ook de woningbouw hier van afhankelijk is.

Toekomstbestendigheid

Daarom kwam onze fractie met een motie, die vraagt om een nader onderzoek naar de toekomstbestendigheid van SV Bredevoort, omdat daarvan nogal wat keuzes afhankelijk zijn. In ons voorstel gaven we aan dat we van mening zijn dat een goede onderbouwing nodig is voor de forse investering voor het verplaatsen en vernieuwen van de twee voetbalvelden. Om die reden deden we in on voorstel een verzoek aan het college een gedegen onderzoek uit te voeren naar realistische toekomstscenario’s voor de voetbalvereniging Bredevoort en haar samenwerkingspartner MEC in de gemeente Winterswijk en bij dit onderzoek te vertrekken vanuit een duurzame en toekomstgerichte ontwikkelingsrichting, die verder kijkt dan dit project en oog heeft voor ons toekomstig sportlandschap. We vroegen daar ook de gemeente Winterswijk bij te betrekken.

Helaas werd ons voorstel door de wethouder ontraden, naar onze smaak onterecht. Het is immers onze rol als raad om kritisch te zijn. Met alleen steun van mede-indiener VVD werd ons voorstel dan ook met 18-3 door de raad weggestemd. We blijven dit dossier natuurlijk wel op de voet volgen.