Uitvoeringsprogramma niet rijp voor raad

Naast de reguliere onderwerpen stond in december ook de behandeling van het Uitvoeringsprogramma op de agenda.

Afgelopen week is hier vierenhalf uur lang over gesproken in de oordeelsvormende raad. Hoewel het uitvoeringsprogramma er prachtig uitzag, was het helaas niet heel concreet. In veel gevallen werd alleen verwezen naar bestaand beleid of naar plannen die nog uitgewerkt moeten worden. De ambitie van de raad was voor deze punten in het geheel niet uitgewerkt. De raad heeft bijvoorbeeld gevraagd om met realistische tussendoelen te komen voor duurzaamheid, die gelden voor deze raadsperiode. Hier werd echter alleen verwezen naar de jaarlijkse bijstelling van bestaande plannen en werden geen doelen gedefinieerd. Zo waren er veel meer punten. In het raadsprogramma zijn eisen opgesteld waaraan de uitwerking moest voldoen.

De conclusie van de D66-fractie maar ook van de voltallige oppositie was dat het uitvoeringsprogramma niet rijp was voor besluitvorming in de raad. In de oordeelsvormende vergadering is een meerderheid van partijen (niet zetels) voldoende om het voorstel terug te sturen naar het college. Dit is dan ook gebeurd. Het college is nu weer aan zet om met een verbeterd uitvoeringsprogramma te komen. Begrijpelijk waren de coalitie en het college teleurgesteld.