Tegels eruit, groen erin!

In de raadsvergadering van 28 februari stelde de raad voor de komende jaren een klimaatadaptiestategie vast; een nieuwe wettelijke taak van gemeenten om inwoners en bedrijven te stimuleren en faciliteren in maatregelen die hitte en droogte het beste kunnen hanteren.

Regenwater

De meest effectieve maatregel tegen verdroging is afkoppeling van regenwaterafvoer van straten, daken en minder verharding, dus meer groen in de tuin. De D66-fractie stelde de raad voor daarin een stapje extra te zetten en te gaan versnellen. De gemeente moet inwoners en bedrijven actief stimuleren en faciliteren met het afkoppelen van hemelwater op het riool en minder tegels en andere verharding in de tuin en in de straat. Een verzinkbak of een andere infiltratiesysteem zouden goede aanvullingen op een regentonsubsidie zijn. De wethouder duurzaamheid Erik Groters zag deze kans ook en nam ons  voorstel over. Goed nieuws dus voor mensen die zelf maatregelen tegen droogte en hitte willen nemen, de gemeente gaat daarin dus helpen!