Slimme duurzaamheid voor bedrijventerreinen

In de raad van 30 januari besloten we over de nieuwe verdeling en indeling van bedrijventerreinen. Wat D66 betreft moeten we lokale bedrijven de ruimte bieden, want de economie moet wel draaien. Het ging dan ook om een stapsgewijze uitbreiding.

Oud en nieuw verduurzamen

Wat D66 betreft moet vooral worden ingezet op een gecoördineerde manier van het verduurzamen van bedrijventerreinen, zodat bedrijven elkaar kunnen versterken. Niet ieder bedrijf hoeft persé laadpalen te hebben staan en mogelijk kan het ene bedrijf stroom afnemen van de zonnepanelen van het andere bedrijf, zodat de net congestie niet te zeer onder druk komt te staan. Ook valt te denken aan een gezamenlijke batterijopslag.

Projectteam

De uitbreiding van bestaande bedrijventerreinen biedt een uitgelezen kans om een projectteam op te zetten, dat inzet op verduurzaming van het nieuwe gedeelte, maar ook van het bestaande deel. Natuurlijk moeten we bij de uitwerking ook oog hebben voor landschappelijke en infrastructurele inpassing.