Slag gemist op duurzaamheid in begroting

Op 2 november heeft de raad de begroting voor 2023 goedgekeurd. Voor het eerst sinds lange tijd is er ruimte, ruimte om die dingen te doen die voor onze gemeente op korte, middellange en lange termijn van belang zijn.

Innovaties

De fractie van D66 is blij dat de gemeente voortschrijdend inzicht toont dat er nu gewerkt wordt een plan om voor straatlantaarns versneld overgaan naar LED en dat daarnaast in het algemeen breder wordt gekeken naar alle openbare verlichting. Ook is D66 blij dat er aandacht is voor de komst van laadpalen bij het Station, onontkomelijk in het kader van groene mobiliteit in onze regio. De wethouder gaf in de oordeelsvorming aan dat hij wil dat de beoogde ZOOF-laadpalen door iedereen gebruikt kunnen worden. We houden deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

Volkstuinen

Nu de Halve Moane in Bredevoort voorlopig niet ontwikkeld gaat worden, vroeg D66 in het licht van een toenemende vraag naar volkstuinen in onze gemeente naar de overweging om de huidige Halve Moane weer volledig in gebruik te nemen als volkstuin bestemming. We zijn blij dat het college dit tegen de achtergrond van inflatie en stijgende voedselprijzen wil heroverwegen, zodat onze inwoners in staat worden gesteld letterlijk en figuurlijk hun eigen boontjes te doppen.

Gebouwen verduurzamen

In 2023 komt er een door D66 langverwacht plan voor verduurzaming van de gemeentelijke gebouwen, echter zien we dit niet terug in de begroting. De suggestie is dat dit wellicht uit het onderhoudsbudget betaald kan worden. D66 vindt het erg jammer dat voor deze post niet reeds middelen in de meerjarenbegroting gereserveerd zijn. Dit geeft zorgen over de ambitie die het college heeft voor het verduurzamen van de eigen gebouwen. Ook een meerjarenonderhoudsplan, inclusief verduurzaming voor onze schoolgebouwen, zal veel meer budget vragen. We zien dat nergens terug in de begroting.

Slag gemist op duurzaamheid

D66 ziet graag dat er meer middelen in de meerjarenbegroting worden gereserveerd voor duurzaamheid van nu het geval is met een voorzichtige €200.000, daar is wat ons betreft veel meer nodig.

De gemeente heeft veel nieuwe taken gekregen op het gebied van duurzaamheid. Om dit met goede plannen echt van de grond te trekken is slagkracht nodig. We missen de middelen voor slagkracht in de formatie en kennis op de duurzaamheidsopgaven, die opgaven zijn enorm, daar kan wat ons betreft niet halfslachtig mee worden omgegaan. Daarnaast zien we ook de noodzaak van een duurzaamheidsfonds waar ook middelen voor gereserveerd zouden moeten worden. Het kabinet heeft daarom extra geld toegezegd voor de gemeenten om deze taken goed uit te kunnen voeren. D66 vindt het jammer dat dit nog niet in de begroting is uitgekomen.

D66 heeft uitgezocht over hoeveel extra geld dit gaat. In 2023 is voor gemeenten ruim driemaal geld beschikbaar dan de 2 ton van dit jaar. Dit bedrag loopt in stappen in 2024 en 2025 tot het dubbele bedrag. D66 heeft de raad voorgesteld dit extra geld zo snel mogelijk toe te voegen aan de begroting en er vol op in te zetten dat het geld in de komende tijdig en op een goede manier volledig te besteden. Wat D66 betreft heeft het college hier een belangrijke slag gemist. Helaas was er geen meerderheid in de raad voor ons voorstel

Organisatie versterken

Het college geeft in haar begroting aan dat er geld beschikbaar komt voor extra formatie, maar we zitten nog steeds krap in ons jasje als we kijken naar de grote opgaven rond duurzaamheid, wonen en sociaal domein. Het is heel goed dat er dit jaar een stap gezet is, maar voor 2024 moeten we weer een stap zetten. We moeten echt nog steviger inzetten op het versterken van de eigen organisatie, met daarin ook oog voor duurzame samenwerking met partners. We moeten ruimer in ons jasje zitten, niet alleen voor de grote opgaven, maar voor de aantrekkelijkheid van onze gemeente als werkgever. Inzetten op gemeentemarketing en nieuw wervingsbeleid zal daaraan ondersteunend zijn.

Sociaal Domein

In deze begroting verstevigen we onze algemene reserve, maar nog steeds lijken de kosten in het sociaal Domein niet voorspelbaar en planbaar te zijn. Het transformatieplan is weliswaar in gang gezet, de uitgaven echter zijn nog lang niet onder controle, D66 blijft hier aandacht voor houden.

Het college geeft op onze geuite zorgen aan niets anders te doen dan werken aan de transformatie, “de urgentie voelen we”, horen we zeggen. Om onze raad een gevoel van grip te geven, zou het college kunnen rapporteren op het eerder afgesproken transformatieplan.
Tot slot, het huidige niveau van mantelzorgondersteuning baart ons zorgen. Figulus heeft weliswaar goede intenties, maar van een adequaat doelgroepenbeleid is vooralsnog geen sprake. Het college geeft aan voor de toekomst van mantelzorgondersteuning met een visie te komen. D66 blijft dat op de voet volgen.