D66 kieswijzer voor twijfelaars

Veel kiezers vinden een stemwijzer handig, maar twijfelen daarna alsnog tussen partijen. “Wij durven de vergelijking wel aan”, zegt D66-voorman Alexander van der Graaff. “Met onze kieswijzer laten we de meest opmerkelijke verschillen zien.”

Beeld: D66 Aalten-Dinxperlo

“We hebben geprobeerd een eerlijk overzicht te geven”, zegt Van der Graaff. ”Ook als je niet overweegt op D66 te stemmen is dit een handig overzicht. Je ziet overeenkomsten maar ook opvallende verschillen. Zo is onderwijs voor D66 een belangrijk onderwerp, maar zie je dit bij andere partijen nauwelijks terug.”

Wonen

Voor wonen zien zowel D66 als VVD de kansen van woningsplitsing en betaalbare appartementen. Opmerkelijk is dat de VVD streeft naar 10% groei tot 30.000 inwoners. De Progressieve Partij wil geen nieuwbouw in het buitengebied. Het CDA en GemeenteBelangen zijn voor een zelfbewoningsplicht en/of een voorrangsregeling. De ChristenUnie wil woningen reserveren voor starters en ouderen. Daarentegen wil BBB-HMV het aan de markt overlaten. “Als D66 pleiten we voor een Achterhoekse Woningcorporatie”, aldus Van der Graaff.

Klimaat

Op het gebied van klimaat wil D66 als enige de landelijke doelstelling van 20% aardgasvrije woningen in 2030 halen, andere partijen schuiven dit door. Opvallend is dat VVD pleit voor grote energieparken in de Achterhoek. Het CDA wil geen zonnepanelen op landbouwgrond, terwijl GemeenteBelangen juist liever zonneparken heeft dan windmolens. De Progressieve Partij wil verbieden dat woningen van het aardgas gehaald worden middels een houtkachel.

Nieuw bedrijventerrein

Door een dreigend tekort moet er een nieuw bedrijventerrein bij Aalten komen. D66 wil een nieuw terrein opsplitsen en zo goed mogelijk inpassen. VVD en GemeenteBelangen willen één groot terrein van tien hectare bij Aalten. De Progressieve Partij is tegen uitbreiding en BBB-HMV wil een nieuw terrein aan de Hamelandroute. Opvallend is dat het CDA geen stelling inneemt.

Meer weten over de partijdige kieswijzer? Kijk op www.d66.nl/aalten.