Miljoenen krediet college ingeperkt

Vorige maand heeft de D66-fractie als enige tegen een doorlopend, direct door het college te besteden krediet van 2,5 miljoen euro gestemd. Niet uit gebrek aan vertrouwen, maar omdat een duidelijk kader ontbrak.

Kansen en risico’s

Tijdens de oordeelsvorming over de programmabegroting werd ook duidelijk dat dit doorlopende krediet vooruit loopt op een nieuwe nota grondbeleid dat nu in voorbereiding is. Wellicht biedt dat een goed kader om kansen en risico’s goed te kunnen wegen. Het was voor de D66 fractie wenselijker geweest om eerst een nieuw kader af te spreken en pas daarna een bijbehorend krediet te activeren.

Inperkingen

Het doorlopende karakter, namelijk dat het krediet na gebruik weer aangevuld zou worden naar 2,5 miljoen was wat de D66 fractie betreft ook niet helder uitgewerkt. We zijn dan ook blij dat in de twee financiële verordeningen die in de raad van oktober besproken zijn hier grenzen aan worden gesteld. Op vragen van D66 is nu expliciet bevestigd dat er altijd een raadsbesluit nodig is voor het weer aanvullen van het krediet. Bij aanvulling boven de €250.000, de raad om haar zienswijze gevraagd moet worden. En tenslotte, bij aanvulling boven de 1 miljoen het effect op de schuld van de gemeente duidelijk moet zijn. Hiermee kon de D66 fractie deze twee financiële verordeningen steunen.