Laten we buitenbad ‘t Walfort in ere herstellen

In de gemeenteraad van 30 mei werd er gesproken over het sportbeleid van de gemeente Aalten. Een voorstel van de fractie van D66 over zwembad ‘t Walfort werd door de hele raad ondersteund. De teloorgang van het aloude buitenbad ‘t Walfort leidt bij veel inwoners tot gefronste wenkbrauwen. De komst van een nieuw recreatiepark bij nabijgelegen voormalige camping ‘t Walfort lijkt nieuwe kansen te bieden. “De gemeente moet hier nu al een verkenning starten”, aldus Alexander van der Graaff, fractievoorzitter van D66 Aalten-Dinxperlo.

Oude buitenbad

“We krijgen veel signalen dat inwoners het jammer vinden dat van de allure van het oude buitenbad van ‘t Walfort nog maar weinig over is. Nu er direct naast zwembad ‘t Walfort een nieuw recreatiepark ontwikkeld wordt, biedt dit kansen om het oude buitenbad in ere te herstellen en er bijvoorbeeld met goede horeca weer echt iets moois van te maken. Zodat onze inwoners en recreanten er samen van kunnen genieten. We denken wel dat de allure van het oorspronkelijke buitenbad alleen hersteld kan worden als het letterlijk de ruimte krijgt, zonder een direct aanpalend doelgroepenbad. De gemeente is al gestart met een onderzoek naar de toekomst van dit zwembad, vernieuwing zal namelijk op termijn nodig zijn. Wat D66 betreft zou bijvoorbeeld een nieuw doelgroepenbad tussen Aalten en Dinxperlo meer voor de hand liggen en wellicht ook aantrekkingskracht hebben op inwoners van de gemeente Oude IJsselstreek.”

Slingeplas goed voorbeeld

“In onze gemeente hebben we al een goed voorbeeld: de Slingeplas wordt geëxploiteerd door recreatiepark De Twee Bruggen. Zowel recreanten als inwoners kunnen hier gebruik van maken. Een soortgelijke aanpak voor de exploitatie van het oorspronkelijke buitenbad ‘t Walfort en het komende recreatiepark is mogelijk kansrijk,” stelt Van der Graaff.

Tussen Aalten en Dinxperlo

Bij nieuwbouw van een doelgroepenbad moet er wat D66 betreft niet vastgehouden worden aan de huidige locatie. Het binnenbad van ‘t Walfort is gebouwd voordat Dinxperlo deel was van de gemeente Aalten. Van der Graaff: “Dat vraagt wat D66 betreft om een grondige heroverweging, waarin alle huidige zwemlocaties worden meegenomen. Wat ons betreft is het tijd voor duidelijke keuzes, waarin je enerzijds gaat voor recreatiewater, zowel binnen als buiten, maar ook durft te kiezen voor een apart doelgroepenbad dat vanuit de twee grootste kernen goed bereikbaar is. Daarom zijn we blij dat de raad unaniem ons voorstel steunt  dat het college dit moet gaan onderzoeken.”