Inkoop Sociaal Domein Achterhoek moet opnieuw

De meeste aandacht in de raad van april ging uit naar het debat over de mislukte gezamenlijke inkoop van zorg door acht gemeenten. Alleen in de Aaltense raad was er hierover een openbaar debat en niet achter gesloten deuren. De inzet van D66 was helder, dit is een regionaal probleem, dat we alleen samen regionaal kunnen oplossen.

Waterige compromissen

Een belangrijke reden, misschien wel de belangrijkste, is dat de eerste gezamenlijke aanbesteding niet goed is gegaan, er is een te informele samenwerking tussen de gemeenten… of zoals wethouder Wikkerink het noemde: “waterige compromissen”. Vandaar onze oproep om een regionale programmamanager aan te stellen voor SDA 2.0.

Procesbegeleider

Dit is niet bedoeld om de positie van het college of van een wethouder in te perken. Deze wethouders hebben waardevolle lessen geleerd, die ervaring is hard nodig om SDA 2.0 tot een succes te maken. We denken echter dat het verstandig zou zijn om iemand te hebben als onafhankelijke procesbegeleider die wat makkelijker de spiegel kan voorhouden als er een waterig compromis is. Ook is dit in ons beeld een eerste stap voor een betere governance tussen de deelnemende gemeenten. Wellicht kan het regionale projectteam deze rol vervullen, daar kunnen en willen we niet over oordelen. Wel is onze oproep de rol van een regionale procesbegeleiding en regionale besluitvorming stevig te borgen en hierop niet te beknibbelen maar juist te durven investeren.