In ambities kun je niet wonen

De D66-fractie is blij met de ruimste regionale woonagenda sinds jaren, die ambitie, flexibiliteit en creativiteit laat zien, juist die kenmerken die onze fractie al sinds haar terugkeer in 2018 in de raad bepleit.

Regionale woonagenda

Zeker op de betaalbaarheid van starterswoningen en op het percentage huurwoningen laat deze regionale woonagenda gezonde ambities zien. De landelijk doelstelling van minimaal 28% sociale huur en 32% betaalbare koop van  €355.000 en €250.000 betekent voor starters een flinke impuls. Maar… in ambities kun je niet wonen.., vandaar dat onze fractie voorstelde om bij de lokale uitvoering meer in te zetten op appartementen en duplexwoningen, zodat we voor starters en ouderen betaalbaar kunnen blijven bouwen. Hoewel dit voorstel alle fracties goed in de oren klonk, vonden de collegepartijen toch dat de toezegging van de wethouder meer op flexibele, kleinschalige en en betaalbare woningen in te zetten voldoende en achten ons voorstel daarom niet nodig. D66 is blij dat we met ons voorstel tot betaalbare woonvormen dit thema nu toch op de agenda staat.