Evaluatie Uitnodigingskader Zon en Wind

Twee jaar geleden is het  Uitnodigingskader Zon en Wind door de raad vastgesteld. Er is toen afgesproken dat na twee jaar het kader geëvalueerd wordt. Eind vorig jaar heeft het college echter besloten dat er geen evaluatie gedaan wordt, omdat er geen aanvragen zijn gedaan.

Veel veranderd

Echter er zijn veel nieuwe ontwikkelingen, een PlanMER met een groter zoekgebied dat in het kader, nieuwe landelijke regels voor o.a. geluid en zonneparken maar ook nieuwe ontwikkelingen zoals energieopslag en energiehubs. Daarnaast zijn er minimaal twee aanvragen geweest, een principe aanvraag van Hagewind en het zonnepark aan de Wikkerinkweg. Tenslotte, is het feit dat er niet meer aanvragen zijn geweest ook een evaluatie waard.

Voorstel D66

Daarom heeft D66 voorgesteld  om het kader wel te evalueren, in de oordeelsvorming is dit voorstel door de wethouder overgenomen. Op ons voorstel start de evaluatie na de zomer, zodat de resultaten van PlanMER en RES 2.0 meegenomen kunnen worden. In de evaluatie worden ook bredere onderwerpen meegenomen die ook betrekking hebben op het energielandschap. We denken hierbij met name aan Energie Opslag systemen en Energiehubs, een afgebakend gebied waar partijen onderling vermogen met elkaar delen.