Een nieuw centrum voor Dinxperlo en Suderwick

De discussie rond de herinrichting van het centrum van Dinxperlo kent een lange geschiedenis. Vijf jaar geleden heeft D66 samen met een aantal andere partijen de destijds ingeslagen weg, waarin men koerste op een supermarktverplaatsing zonder draagvlak, kunnen keren, onder het mom:  ‘beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald’. De raad heeft toen het college de opdracht gegeven eerst een bredere visie te maken, waarin de weekmarkt en de grensbeleving centraal zouden worden gesteld.

Samen met Suderwick

D66 heeft het college flink achter de broek gezeten om de juiste connecties te maken met Duitse ambtgenoten. Want een centrumvisie voor alleen Dinxperlo, is een yin zonder yang, Suderwick is één gemeenschap met Dinxperlo. De beeldvormende vergadering vorige week was het slot van een mooi participatieproces.

Grenskruisjes

Dat dit proces goed is verlopen bleek wel uit de vele positieve reacties. Eigenlijk was er maar één punt, of beter gezegd lijn, dat tot discussie leidde. Dit is luid en duidelijk doorgekomen in deze laatste participatieronde voordat in de raad van 4 juli een besluit werd genomen. We hebben de wethouder klip en klaar gemaakt dat het ontwerp m.b.t. de doorgetrokken lijn wordt aangepast en de betrokken insprekers hiervoor uitgenodigd worden.

Aantrekkelijk centrum

Tijdens de beeldvormende raadsvergadering gaf de marktmeester terecht aan dat de 10 miljoen inverstering zeer belangrijk is voor Dinxerplo. Dinxperlo is een bijzonder dorp met vele mooie plekken, maar het kan en moet nog veel mooier. Het centrum moet een mooie plek zijn waar je lang wilt verblijven. Aantrekkelijke winkels, een uitmuntende weekmarkt, een sfeervol en groen plein met terrassen en voor de toerist ontelbare verhalen en ervaringen rond de unieke grensbeleving die dit dubbeldorp rijk is. Hierbij hoort een goed openbare toiletvoorziening, die op minder courante tijden, zoals een maandagavond, ook open is wanneer fietsers de kern aandoen. Voor verbinding vanaf de kerk en grenslandmuseum naar de grens, ziet D66 graag aloude smokkelverhalen op de natuurstenen route verschijnen.

Klimaatgelden

D66 staat achter de investering van 10 miljoen Euro. Wel is D66 tegen dat er geld dat bestemd was voor klimaatbeleid voor dit project ingezet wordt. Dit is wat D66 betreft een kortzichtige oplossing, waardoor er elders weer knelpunten ontstaan. Desalniettemin zijn we met overtuiging voor dit plan, dat wat D66 betreft tot de beste besluitvormingsprocessen van de laatste jaren behoort.