D66: maak van Dinxperwick een unieke grensbelevenis

Vorige week werd bekend dat de gemeente Bocholt de Hellweg (Heelweg) in Suderwick gaat herinrichten, in nauwe afstemming met de gemeente Aalten. Een mooie ontwikkeling, vindt D66-voorman Alexander van der Graaff.

November 2018: D66 vraagt in het vragenuurtje aan de wethouder om Bocholt en Suderwick te betrekken bij de nieuw centrumvisie voor Dinxperlo. Ook in de jaren daarna blijft D66 dit vragen. Oktober 2020: D66, VVD en CDA stellen aan de raad voor om intensief samen te werken met Bocholt om de Heelweg te versterken als unieke toeristische bezienswaardigheid. De raad gaat unaniem akkoord. Februari 2022: Stadt Bocholt presenteert plannen voor de Hellweg in Suderwick. Het idee is dat beide dorpen beter op elkaar aansluiten en dat de nu nog duidelijke landsgrens verder vervaagt. Bocholt wacht op de definitieve plannen van de gemeente Aalten voordat ze zelf aan de gang gaan (bron: De Gelderlander).

Grenslandmuseum en Heelweg: uniek
Alexander van der Graaff is blij dat de samenwerking bij de herinrichting van Dinxperwick nu echt concreet is: “Al in 2018 riepen we om een nauwere samenwerking, dat gaat nu dus echt gebeuren. Dinxperlo en Suderwick zoeken elkaar bij steeds meer gelegenheden op en daar past dit prachtig in. Als D66 vinden we dat het unieke karakter van de Heelweg beter benut en uitgedragen kan worden. Daar dragen deze plannen aan bij. En dan hebben we nog het Grenslandmuseum in Dinxperlo. Dit museum en de Heelweg vertellen samen een uniek verhaal en kunnen echt een fantastische toeristische trekpleister voor de Achterhoek worden. Dat moeten we veel meer ondersteunen en uitbreiden. Daar willen we ons de komende vier jaren wederom voor hard maken.”

Meer weten over onze ambities? Kijk dan hier.