Biodiversiteitsplan van kracht

D66 is positief dat er een biodiversiteitsplan voorligt dat breed gesteund lijkt te worden. In het bijzonder worden wij blij van dat er prioriteit gegeven wordt aan alle gebieden die lager scoren op biodiversiteit en dat er niet gekeken wordt naar de indeling als functioneel agrarisch landschap en waardevol landschap. Dit is toch echt wel een beleidswijziging, die D66 echt kan omarmen.

Ook zou D66 de aanplant van bomen steviger willen aanzetten, we zullen als gemeente de versnippering toch echt moeten aanpakken. We zien graag dat we als gemeente ook grotere stukken gemeentegrond, inclusief weilanden die nu verpacht worden, vol planten met bomen. Dat betekent dat we als gemeente kansen moeten grijpen, waar zich kansen voordoen om stukken grond bij te kopen om versnippering tegen te gaan.. Daarbij mag het college wat ons betreft ook inzetten op de aanplant van productiebossen.

Over het algemeen zien we dat dit plan is opgebouwd uit kleine stapjes, maar is dit genoeg? Het lijkt D66 in ieder geval goed om nu met de uitvoering van het biodiversiteitsplan te beginnen en ieder jaar een verbeterde versie te presenteren. We zijn blij dat de wethouder dit ook heeft toegezegd tijdens de oordeelsvormende vergadering.