30 km weg moet geloofwaardig zijn

Er was een ingelast debat over de herinrichting van de Aaltenseweg in Dinxperlo. De omwonenden zijn groot voorstander om de snelheid te verlagen naar 30 km/uur, maar maken zich zorgen over het gebruik van klinkers. Die zorgen moeten serieus genomen worden. Echter, een 30 km / uur weg moet wel intuïtief geloofwaardig zijn en dat is met alleen asfalt lastiger

Vrachtverkeer

D66 heeft al in oktober 2023 vragen gesteld over het verloop van dit participatietraject, ook afgelopen jaar bij de oordeelsvorming van de begroting hebben we als enige fractie de wethouder hierover gevraagd naar de mogelijkheden om meer vrachtverkeer om te leiden. De wethouder heeft toen toegezegd dit te gaan overleggen met Bocholt. In het laatste debat gaf de wethouder aan dat Bocholt niet bereid is om vrachtverkeer om te leiden via Duitsland, omdat het bestemmingsverkeer voor Dinxperlo betreft. Uit een bewonersenquête blijkt dat de bewoners het verminderen van vrachtverkeer en snelheidsremmende maatregelen het belangrijkst vinden. Dit past in de landelijke trend dat 30 km / uur het leidende principe is binnen de bebouwde kom, ook voor gebiedsontsluitingswegen.

Geloofwaardig

De D66 fractie heeft onderzocht hoe elders in het land met deze nieuwe 30 km/ uur norm wordt omgegaan. Hierover zijn complete handboeken te vinden met veel voorbeelden en dilemma’s. Uitgangspunt is dat bij het inrichten van een gebiedsontsluitingsweg de maximaal toegestane snelheid geloofwaardig is. We zien verschillende voorbeelden, maar allemaal hebben een deel klinkers. Vaak zijn de fietsstroken geasfalteerd zoals op de Lichtenvoordsestraatweg en Admiraal de Ruyterstraat. Maar ook twee asfaltbanen met klinkers er tussen in, of met wegversmallingen en verspringingen in de weg. We hebben de wethouder opgeroepen om te kijken of een iets andere inrichting er meer draagvlak te behalen is. Echter, een 30 km / uur weg moet wel intuïtief geloofwaardig zijn en dat is met alleen asfalt lastiger