D66: 30 km per uur veiliger én prettiger

Alexander van der Graaff - Beeld: D66 Aalten Dinxperlo

De ene na de andere gemeente kiest voor 30 km per uur in de bebouwde kom. Niet voor niets, want onderzoek wijst uit dat het terugbrengen van de snelheid van 50 naar 30 km per uur in de bebouwde kom zorgt voor 20 tot 30% minder doden en ernstig gewonden (Bron: Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 2019).

Voor Alexander van der Graaff, lijsttrekker van D66 in Aalten, is het een bevestiging van wat hij al wist. “In de Aaltense gemeenteraad bepleiten we al enkele jaren voor meer 30-km-zones in de bebouwde kom. Dat is nu gelukkig gelukt bij bijvoorbeeld de Admiraal de Ruyterstraat en Dijkstraat in Aalten. Anderhalf jaar geleden hebben we ook al gepleit voor een 30-km-zone op de Beggelderdijk binnen de bebouwde kom van Dinxperlo. Hiermee heeft D66 de 30-km-discussie in de raad echt aangezwengeld.” Volgens Van der Graaff is 30 km per uur niet alleen veiliger, maar ook prettiger. En een fijne leefomgeving is naast veiligheid ook een belangrijk punt voor de partij.

Gezellige centra
Van der Graaff wil zich de komende vier jaar in blijven zetten voor veilige wijken en kernen. Door meer 30-km-zones in alle kernen, maar bijvoorbeeld ook door in te zetten op een geleidelijke uitbreiding van een autovrij centrum rond de markt in Aalten. Van der Graaff: “Tijdens Corona zijn de terrassen in Aalten permanent uitgebreid, wat het centrum echt aantrekkelijker maakt. Maar het kan nog gezelliger en veiliger door het aantal auto’s in het centrum verder terug te dringen.” Ook de centra van Dinxperlo en Bredevoort kunnen nog aantrekkelijker, vindt de D66-lijsttrekker: “In Dinxperlo bijvoorbeeld kan het verhaal van de grens nog beter verteld worden en Bredevoort heeft al meerdere culturele initiatieven die wij van harte ondersteunen.”

Meer weten over het programma van D66 voor de komende gemeenteraadsverkiezingen? Lees dan hier verder.