In de raad van 2 juli zijn de jaarstukken van 2023 besproken. De D66 fractie heeft een aantal opvallende punten onder de aandacht gebracht.

Vorig jaar heeft deze raad een meer dwingend en wat ons betreft ook meer knellend Uitnodigingskader Woningbouw aangenomen. De balans over 2023 is dat er 65 woningen bij zijn gekomen, slechts de helft van het aantal verwachte woningen. Weliswaar zijn er nu 121 in aanbouw, maar hoeveel er dit jaar ook daadwerkelijk klaar zullen zijn is onduidelijk. D66 roept op om meer appartementencomplexen voor starters en senioren te bouwen om echt vaart te maken.

In de jaarstukken staat een nadeel van 1,5 ton voor duurzaamheid, we dachten even dat er toch meer werk was gedaan dan begroot. Tot we ons realiseerden dat er vorig jaar nog steeds 9 ton is overgebleven voor duurzaamheid. D66 maakt zich onverminderd zorgen of de gemeente wel voldoende slagkracht heeft voor alle uitdagingen op gebied van duurzaamheid.

De D66 fractie is geschokt door hoe in een paar regels in de jaarstukken dat het eerste buurt uitvoeringsplannen om per buurt huizen te verduurzamen mislukt is. Dit schreeuwt om een spoedige evaluatie om deze transitie wel van de grond te krijgen. We roepen de wethouder dan ook om de raad hier direct na de zomer over te informeren.

Het Integraal Huisvestingsplan voor scholen staat in de jaarstukken als volledig afgrond. Dit terwijl er nog gigantische gaten zitten zoals de scenariostudie voor Schaersvoorde, de verduurzaming van schoolgebouwen en duidelijkheid wanneer basisscholen op de planning staan voor renovatie en nieuwbouw.