Het Akkoord van Groenlo is niet meer

Het Akkoord van Groenlo is niet meer. Waarom? Omdat het zogenaamde akkoord dat in de raad van 25 april in een 3.0-versie bevestigt wat we al eerder met elkaar hebben afgesproken in het landelijk klimaatakkoord en in de RES. Verder is het alleen een intentieverklaring om in de Achterhoek met elkaar samen te werken.

D66 voorstel in 2019

Al in 2019 bracht D66 een voorstel in de raad om het Akkoord van Groenlo af te stemmen op het landelijk klimaatakkoord, met als doel om meer eenduidigheid en minder ruis te creëren. Toen was een grote meerderheid van de raad tegen. D66 is blij dat dit met het Akkoord van Groenlo 3.0 alsnog gebeurt en zien we met terugwerkende kracht onze motie van toen toch tot uitvoer komen

Aalten afwijkend

De Progressieve Partij stelde voor om alsnog een eigen Aaltense doestelling voor 2030 toe te voegen met 60% CO2 reductie in 2030. Het regionale akkoord verwijst eenvoudigweg naar de landelijke plannen. De coalitiepartners CDA en GB gingen hier schuifelend mee akkoord met de nadrukkelijke toevoeging dat dit alleen streefcijfers zijn en hier verder geen gevolgen aan te geven. De landelijk plannen richten zich op 60% CO2 reductie in 2030, als buffer om de wettelijk vastgelegde 55% reductie te halen. Dit is echter wel inclusief alle windmolens op de Noordzee.

Tegenstem

D66, samen met CU en VVD tegen het voorstel van de Progressieve Partij gestemd. Ambitie is goed, maar weer afwijkende doelen zonder duidelijke plannen geeft alleen maar extra ruis. We moeten concreet aan de slag. D66 wil geen vertraging op duurzaamheid, de toekomst begint nu!