Stapsgewijze uitbreiding ’t Broek

De uitbreiding van Kaemingk met een XXL-hal is een feit, zo besloot de raad unaniem tijdens de raadsvergadering van dinsdag 19 april. Dat lijkt goed nieuws voor voor de bedrijvigheid en werkgelegenheid van Aalten. Maar is dat ook zo? In hoeverre biedt deze uitbreiding van Kaemingk echt een uitkomst voor de langere termijn? En passen dergelijke mega-hallen wel in ons kleinschalig buitengebied?

D66 heeft net als eerder wederom haar zorgen hierover uitgesproken. Niet alleen vanwege de grootschaligheid en toekomstbestendigheid van dit type hallen, maar ook omdat nu na Aalbers het bedrijventerrein opnieuw wordt uitgebreid, zonder eerst over een nieuwe visie te spreken. Een nieuwe visie is wel nodig, voor de geplande tien hectare uitbreiding bedrijventerrein bij de kern Aalten. We hopen hier later dit jaar hierover in de raad te kunnen spreken. Wat D66 betreft gaan we een stevig politiek debat in onze gemeente voeren over hoeveel werkgelegenheid dergelijke uitbreidingen (en niet alleen op XXL-niveau) nu oplevert en hoeveel ruimte we daarvoor beschikbaar willen stellen. We zijn voor bedrijvigheid en werkgelegenheid, maar niet tegen iedere prijs.

D66 blijft voor nu deze ontwikkeling in het licht van de bredere visie bedrijventerreinen nauwlettend volgen en waakt ervoor dat omwonenden en ons mooie landschap niet de dupe worden van een stapsgewijze uitbreiding van het Broek.