Snel minder afhankelijk van Russisch gas: dit is wat je kan doen

De Russische invasie in Oekraïne zorgt voor groot menselijk leed. Er vallen dagelijks slachtoffers en veel mensen slaan op de vlucht. Het Westen reageert met sancties voor Russische oligarchen en banken en schaalt defensie op. Veel van ons “gewone burgers” voelen zich machteloos. Wat kan je nou zélf doen, behalve Giro 555 of een demonstratie bijwonen?

Een graadje lager

Er is gelukkig meer dat je kan doen. Dat de financiering voor Poetin’s oorlogmachine kan verminderen. Energie besparen! Dat heeft bijkomende voordelen: voor je energierekening en voor het klimaat.

Ongeveer 15% van het aardgas dat we in Nederland gebruiken komt uit Rusland. BNR Nieuwsradio rekende gisterochtend voor dat als alle gebouwen in Nederland een graadje lager gestookt worden, we ongeveer 15% aardgas kunnen besparen. Het lijkt soms alsof je in eentje weinig bereiken kan – maar samen kunnen we dus echt een verschil maken!

vijf miljard m3

Maar voordat je een dikkere trui uit de kast pakt en een slinger aan je thermostaat geeft: er is meer dat we kunnen doen. Vandaag publiceerde de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) een lijst maatregelen die we nog dit jaar, en liefst nog voor de komende winter kunnen nemen om aardgas te besparen. Die tellen op tot een besparing van bijna vijf miljard kubieke meter aardgas in een jaar.

Denk hierbij aan het beter inregelen van je verwarmingsinstallatie. Je CV afgiftetemperatuur lager instellen en je radiatoren waterzijdig inregelen. Betere isolatie verdient zich ook snel terug. Maar ook goed letten op je elektriciteitsverbruik helpt aardgas te besparen. Ongeveer de helft van onze elektriciteit komt nog uit gascentrales. Dus: licht uit als je weggaat en vervang je lampen voor LED-lampen als je dat nog niet had gedaan. Onze gemeente heeft Energiecoaches die kunnen meedenken bij welke maatregelen in jouw huis zinvol zijn. Voor veel van deze maatregelen is subsidie beschikbaar.

Waar wacht je nog op?

Al die maatregelen tellen op en maken ons minder afhankelijk van het buitenland, verlagen je energierekening en helpen ons om minder CO2 uitstoten en zo klimaatverandering tegen te gaan. Waar wacht je nog op?