D66 wil ‘Ruimte voor Iedereen’

Aa en Hunze – Op 14, 15 en 16 maart mogen de inwoners van de gemeente Aa en Hunze naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. D66 gaat deze verkiezingen in met het motto ‘Ruimte voor Iedereen’. Hiermee wil de partij aangeven dat er ruimte moet zijn voor ieders mening en talenten. “Iedereen verdient de ruimte om op een fijne manier te leven in onze gemeente. Hiervoor is voldoende passende woonruimte nodig, maar ook een gemeente die meedenkt met haar inwoners”, aldus Arie Fonk, die enkele maanden geleden opnieuw tot lijsttrekker is verkozen door de leden van D66.

Ook de andere kandidaat raadsleden zijn inmiddels bekend. Op de kieslijst staan naast enkele oudgedienden ook veel nieuwe gezichten. De kandidaten wonen verspreid over de hele gemeente. Rolde wordt vertegenwoordigd door Arie Fonk, Bob Geudeker, Mark Schenkel en Simon Wisselink. De nummer twee op de lijst, Bert Jager, woont in Eexterveen. Verder staan op de lijst: Jan Willem Brinkhorst uit Nooitgedacht, Marita de Groot uit Gasselternijveen, Bert Jansen uit Gieten, Marieke de Vries uit Annen, Anton Bardie uit Schoonloo en Wim Bijsterbosch uit Eext.

Het verkiezingsprogramma van D66 heeft de titel ‘Ruimte voor Iedereen’. In dit korte verkiezingsprogramma geeft de partij haar visie op een aantal belangrijke thema’s die op dit moment spelen in Aa en Hunze. Arie Fonk praat er graag over en nodigt inwoners uit om met hem of één van de andere kandidaten in gesprek te gaan over thema’s die voor hen belangrijk zijn. “De mening van alle inwoners telt”, aldus Arie. “Daarom hebben we ook plannen om een jeugdburgemeester te benoemen, daarover binnenkort meer.”

D66 wil dat de gemeente Aa en Hunze de meest klantvriendelijke gemeente van Drenthe wordt. “Op dit punt is nog veel te winnen”, vertelt Arie Fonk. “Inwoners moeten nu vaak lang wachten, bijvoorbeeld op vergunningen en ondersteuning door de gemeente. Verder moeten inwoners en ondernemers veel eerder betrokken worden bij nieuwe plannen.” Volgens Arie worden plannen nu vaak pas bekend als ze al bijna helemaal zijn uitgewerkt. “Inwoners kunnen dan nog wel hun mening geven, maar de plannen worden niet meer gewijzigd. D66 wil inwoners en ondernemers de kans geven om mee te denken op een moment dat hun inbreng nog invloed heeft”.

Daarnaast is wonen een belangrijk thema voor de partij. Op dit moment is het voor veel mensen lastig om een passende en betaalbare woning te vinden. “Daarom moet er gebouwd worden, maar dit moet wel passen binnen het karakter van de dorpen en het rijke, historische landschap”, vervolgt Arie. “Om wonen betaalbaar te houden is ook verduurzaming van groot belang. Verder wil D66 dat de gemeente haar voorkeursrecht vaker gebruikt om huizenbouw voor starters en senioren te stimuleren.”