Gedegen en transparant financieel beleid

D66 beseft, dat we nu kritisch moeten zijn op onze uitgaven om in de toekomst te kunnen blijven investeren. Met grote investeringen op komst, zoals in onze scholen en jeugdzorg, moeten we geen onnodige financiële verplichtingen aangaan. Wij streven naar een gezonde balans met een financiële positie in lijn met de omvang van de gemeente. Dit betekent dat we keuzes moeten maken en dat niet aan iedere wens kan worden voldaan. Dit is wellicht geen leuke, maar wel een eerlijke boodschap. Bij de afwegingen die daarbij zullen worden gemaakt staat altijd de meerwaarde voor de inwoners van Winterswijk centraal. Zaken die daaraan niet of onvoldoende voldoen, zullen we niet ondersteunen.

• Structureel in balans. De begroting van de gemeente Winterswijk moet structureel in balans zijn. Om toekomstbestendig te zijn zullen wij de uitgaven die wij inplannen moeten koppelen aan inkomsten.
  • Financiering van gemeentelijke voorzieningen. Om ons voorzieningenniveau op peil te houden moeten er keuzes worden gemaakt. Onze huidige voorzieningen kunnen alleen worden behouden met een hogere OZB; op deze manier betalen alle inwoners mee.
  • Minder gunstige tijden. De gemeente denkt na over passend beleid voor minder gunstige tijden.
  • Transparant en begrijpelijk financieel beleid. Het financiële beleid van de gemeente moet altijd transparant, inzichtelijk en begrijpelijk zijn. Het belastinggeld van de inwoner wordt hier uitgegeven, daarom gaan we onder meer de begroting opnieuw in vogelvlucht presenteren.