Centrum vol levendigheid

Winterswijk is een uniek dorp, met prachtige winkelstraten en één van de beste weekmarkten. We hebben een beschermd dorpsgezicht en koesteren dat, maar we weten ook dat het niet vanzelfsprekend is. Daarom zetten we in op een inclusief centrum, waar het goed ondernemen, wonen en leven is. Hierbij is hittestress één van de grootste prioriteiten en zetten wij in op een groen centrum en wijken.

Openbare ruimte en groen

• Groen als basis voor ontwikkeling. Samen met bewoners en ecologen bekijken we hoe de groene buitenruimte in wijken optimaal vorm kan worden gegeven, bijvoorbeeld met buurttuinen, groene speeltuinen en parken. De overgangen tussen de bebouwde kom en het buitengebied moeten een meer natuurlijke overgang krijgen.
  • Speeltuinen. Er komt een visie op de speeltuinen. Hierbij wordt gekeken naar haalbaarheid en vitaliteit. D66 is een voorstander van groene speeltuinen, waar mogelijk ondersteunt de gemeente het vergroenen van speeltuinen. Hierbij kan ook gekeken worden naar het concept ‘Tiny forest’ in plaats van een speeltuin.
  • Zuinig op monumenten en beschermd dorpsgezicht. Ons dorpsgezicht is uniek. We willen dat de gemeente dit behoudt.
  • Een koele wijk en regie op hittestress. We gaan hittestress in het dorp tegen met meer groen en minder stenen; vergroening van wijken is een prioriteit. We stimuleren de aanleg van groen in de openbare ruimte en in voor- en achtertuinen, op het balkon en op daken. Daarbij stellen we een hittestress-regisseur aan met een duidelijke opdracht om het Winterswijkse ‘hoofd’ koel te houden.
  • Buitensport en recreatie. Wij stimuleren buitensport; er wordt gezocht naar multifunctionele buitenruimte in Winterswijk.
  • We maken de wijken samen. De invulling van gemeentelijke projecten in de wijken zijn uitermate geschikt voor duidelijke participatietrajecten. De inwoners weten vaak zelf hoe hun leefomgeving het beste ingericht kan worden.
  • Het Cultuurkwartier. Het Cultuurkwartier kan een belangrijke impuls geven aan cultureel en maatschappelijk Winterswijk, maar het mag geen prestigeobject worden. De totale investering zal in lijn moeten zijn met het belang van het realiseren ervan.

Centrumondernemers

• De weekmarkt. D66 ondersteunt de weekmarkt, deze zorgt voor veel aanloop naar ons centrum en draagt bij aan een economisch bloeiend centrum. Een goede inpassing en ruimte voor zowel de marktkramen als de horecaondernemers is essentieel.
  • Geen drempels. Iedereen moet kunnen genieten van het bruisende Winterswijkse centrum en het hebben van een beperking mag daarbij niet uitmaken. Samen met betreffende doelgroepen, zoals mensen in een rolstoel of met een visuele beperking, wordt gekeken waar verbeteringen in de openbare ruimte moeten plaatsvinden.
  • Openbare toiletten. D66 wil dat er openbare toiletten komen in het centrum, waarbij de bewegwijzering helder is. Uiteraard wil D66 dat er rolstoeltoegankelijke toiletten komen.
  • ABH-city. ABH-city blijft een belangrijk partner voor de gemeente, om zo de samenwerking met de centrumondernemers duurzaam en goed te houden.
  • 100% Winterswijk. Om Winterswijk te blijven promoten zowel over de grens als binnen Nederland steunt D66 100% Winterswijk. 100% Winterswijk blijft zorgdragen voor een goede marketing van ons dorp.
  • Ondernemersloket. D66 wil één aanspreekpunt voor ondernemers.

Verkeer en veiligheid

• Autovrij. De markt en het centrum maken wij zo autovrij mogelijk. Hierbij houden we oog voor senioren en mindervaliden die slecht ter been zijn en die bijvoorbeeld de kerken en winkels willen bereiken. Zij moeten het centrum goed kunnen bereiken.
  • Fietsparkeerplaatsen. Er komen fietsparkeerplaatsen, zodat inwoners en bezoekers van ons centrum hun fiets kunnen parkeren.
  • Veiligheid. Een duidelijke indeling van de openbare ruimte. Iedereen moet zich veilig kunnen voortbewegen door Winterswijk. Daarom moet er bij elk project goed gekeken worden naar een veilige indeling van de openbare ruimte, met onder andere heldere verkeersregels.
  • Elektrische voertuigen. Er komt duidelijke bewegwijzering naar elektrische laadpunten, zowel voor laadpunten van auto’s als voor fietsen.
  • Gratis parkeren. Gratis parkeren is een visitekaartje van Winterswijk, dit houden wij in stand.