Transparante, betrouwbare en voorspelbare overheid

Vertrouwen is de basis voor een gezonde, democratische samenleving. Dit begint bij een open, transparante en voorspelbare gemeente, die aanspreekbaar en bereikbaar is. Dit blijkt in de praktijk nog steeds lastig te zijn. D66 staat voor een gemeente die dicht bij de inwoners staat en initiatiefnemers verder brengt. Heldere processen, duidelijke inspraak en communicatie zijn daarvoor essentieel. D66 realiseert zich dat de politiek soms moeilijke keuzes moet maken, voor het algemeen belang en met het oog op de toekomst. Hiervoor is een goed georganiseerde tegenmacht nodig, met goede inhoudelijke discussies in de gemeenteraad, ruimte voor inwoners en onafhankelijke media. Politiek is te belangrijk om aan politici alleen over te laten.

Investeren in vertrouwen

  • Iedereen doet ertoe. De gemeente handelt altijd vanuit het vertrouwen in de inwoner. Iedereen telt mee, onafhankelijk van de sociale achtergrond, de grootte van het netwerk of mondigheid, dan wel geletterdheid van iemand.
  • Voorbeeldfunctie. Wij realiseren ons dat het handelen en de presentatie van de ambtenaren, burgemeester, wethouders en de gemeenteraad doorsijpelt naar de inwoners. Daarom zijn wij ons te allen tijde bewust van onze voorbeeldfunctie.
  • Betrouwbare overheid met snelheid. Te allen tijde is het uitgangspunt dat er geen verlenging van de beslistermijn wordt aangevraagd. De procedures duren nu te lang, D66 vindt dat er een lichtere procedure doorlopen moet worden waar dat kan.

Participatie

  • Visie op participatie. De huidige betrokkenenparagraaf voldoet niet meer. Er is veel onduidelijk hoe, waar en wanneer we participatie toepassen. D66 wil een helder beleid rondom participatie, daarom moet hier een visie op komen.
  • Participatie vs. Communicatie. Niet over alles is inspraak en participatie mogelijk. Dat betekent, dat we helder moeten maken wat communicatie is en wat participatie, zodat het voor burgers duidelijk is wat ze van de gemeente kunnen verwachten en waar ze wel of niet over kunnen meepraten.
  • Proef met burgerfora. D66 wil proeven met burgerfora in Winterswijk. Deze proeven zullen uitwijzen of hiermee de mogelijkheden voor inwoners kunnen worden verruimd om te adviseren over de opgaven in Winterswijk. De drempel moet laag zijn en mogelijk maken dat iedereen een inbreng kan leveren, bij voorkeur middels loting. Hierbij moeten de verwachtingen vooraf helder zijn.

Helder en aanspreekbaar

  • Persoonlijk, tenzij. Te vaak blijken inwoners geen touw vast te kunnen knopen aan brieven van de gemeente en is het onduidelijk bij wie ze met vragen terecht kunnen. Dat kan verholpen worden door brieven van de gemeente altijd te voorzien van een naam van een contactpersoon en een telefoonnummer.
  • ‘Bel-me-terug’knop. Voor steeds meer diensten van de gemeente kun je alleen nog digitaal terecht; ook worden de openingstijden van het gemeentekantoor steeds minder ruim. We willen op de gemeentelijke website een ‘bel-me-terug’knop, met een snelle reactie. Digitaal waar het kan, fysiek voor wie het wil.
  • Track & trace-systeem. We zorgen voor een goede informatievoorziening voor onze inwoners, waar hen helder verteld wordt wie wat, waarom en wanneer besluit. Een track & trace-systeem voor beleidsontwikkeling zou hiervoor een geschikt instrument kunnen zijn.
  • Duidelijke regelgeving. Dat betekent dat de gemeente kaders en regels helder moet opschrijven, die voor iedereen duidelijk zijn. Overbodige en dubbelzinnige regels schrappen we.