Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 3 september 2021

betreft: Groene daken op gemeentelijk vastgoed

Zowel in de Omgevingsvisie, als in de recent naar de raad gestuurde Strategie klimaatadaptatie wordt veelvuldig gesproken over groene daken als oplossing in het kader van het klimaatbestendig maken van Westland.
Groene daken helpen bij het verminderen van wateroverlast, het verminderen van hittestress en het vergroenen van de leefomgeving. Zowel in de Omgevingsvisie, als in de Strategie klimaatadaptatie wordt echter alleen gesproken over particuliere daken die groen zouden moeten worden. Dit zou volgens de strategie zelfs moeten worden gestimuleerd vanuit een subsidiefonds van de gemeente.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:

1. Is het college het met D66 Westland eens dat groene daken helpen wateroverlast en hittestress te verminderen?

2. Is het college van plan om ook gemeentelijk vastgoed te voorzien van groene daken, eventueel in combinatie met zonnepanelen?

3. Zo ja, welke daken van welk gemeentelijk vastgoed komen volgens het college in aanmerking voor groene daken?

4. Op welke termijn wil het college overgaan tot het aanleggen van groene daken op gemeentelijk vastgoed?

5. Zo nee, wat zijn de redenen om daken van gemeentelijk vastgoed niet te voorzien van groene daken?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland