“Zoek actief naar passende huurwoning voor ouderen”

In Westland zitten veel ouderen in een huurwoning die niet meer geschikt is, bijvoorbeeld omdat het huis te groot is voor een alleenstaande of omdat het een flat is zonder lift. Met een actieve inzet van de woningcorporaties en een voorrangsregeling van de gemeente kunnen 65+’ers makkelijker doorstromen naar een kleinere woning of een die beter toegankelijk is.

Beeld: Bart Wijnands

“In Den Haag zijn ze nu zover dat ze dit actief gaan aanpakken”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “en de eerste proeven laten zien dat het werkt. Bij nieuwbouw in Transvaal zijn zeven ouderen verhuisd en hun oude huurwoning kon worden toegewezen aan een gezin. Dat zijn gezinnen die meer ruimte krijgen voor de kinderen. En voor de ouders ook natuurlijk.”

De D66-fractie heeft vragen gesteld aan het college van B&W om te horen of dit goede voorbeeld van Staedion en de gemeente Den Haag ook iets voor Westland is. Maxim van Ooijen: “Je ziet dat het jaren duurt voordat er ouderenwoningen worden gebouwd, denk maar aan de Verkade-locatie in Kwintsheul. Met deze nieuwe werkwijze kan je bij veel meer nieuwe huurwoningen ouderen aan een passende woning helpen. Wij willen dat het college goed kijkt naar wat ze bij de buren aan het doen zijn en als het werkt, dat ook bij ons invoeren.”

“En het is voor de ouderen zelf ook beter. Stel je voor dat je niet meer twee trappen af moet om je huis uit te gaan, maar gewoon de lift kan pakken of op de begane grond zit, dan heb je als oudere weer een hoop bewegingsvrijheid terug. Dit kan de eenzaamheid verminderen en daarbij help je ook nog gezinnen die te klein wonen of al jaren op de wachtlijst staan. Twee vliegen in een klap dus”, aldus Van Ooijen.