“Compenseer verenigingen voor hogere huur”

Verenigingen en stichtingen die hun pand huren van de gemeente Westland, moeten gecompenseerd worden voor de flinke huurstijging in 2022. Dat vinden de fracties van D66, CDA en PvdA die daarover vragen gesteld hebben aan het college van B&W.

Hofboerderij, Wateringen - Beeld: D66 Westland

“Door de hoge inflatie is de huurverhoging meer dan 9%”, stelt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “en dat is zeker voor de organisaties die actief zijn in de cultuursector of de vrijetijdsbesteding een flinke aderlating. De kans is groot dat ze moeten snijden in hun activiteiten.”

CDA-raadslid Dennis Chafiâ: “De raad heeft al uitgesproken dat de huur over 2023 niet zo sterk mag stijgen, maar die stijging wordt wel berekend over de verhoogde huur van het afgelopen jaar en zonder compensatie slaat dat een flink gat in hun begroting.”

“Het college zegt te gaan studeren op de huren van 2022, onder andere wie er door de verhoging wordt geraakt”, aldus PvdA-steunraadslid Bert van der Wal, “maar we hebben niet het idee dat daar schot in zit. Er wordt geschermd met maatregelen vanuit Den Haag en ondertussen moeten onze verenigingen wel die verhoogde huur alvast ophoesten.”

WPC Nederland 3, Wateringen - Beeld: D66 Westland

De fracties vragen het college wanneer het studeren en inventariseren is afgerond en de huurders het goede nieuws over de compensatie kunnen verwachten. Ook willen zij meer duidelijkheid over de ‘Haagse maatregelen’ die blijkbaar een dilemma veroorzaken bij het college. Tot slot wordt gevraagd wanneer bekend wordt gemaakt welke huurverhoging er in 2023 wordt doorgevoerd en hoe deze wordt gecompenseerd.