Bijtincidenten honden ook melden in Westland

De Tweede Kamer heeft het initiatief genomen om maatregelen te nemen om bijtincidenten door gevaarlijke honden tegen te gaan. Een fok- en houdverbod moet een einde maken aan het grote aantal bijtincidenten bij kinderen en volwassenen. Vier jaar geleden riep de Rijksoverheid alle gemeenten al op om lokale maatregelen te nemen tegen honden met gevaarlijk gedrag.

Beeld: Unsplash

“Een van de problemen waar we tegenaan lopen, is het gebrek aan een goede registratie van bijtincidenten”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “want in maar 50 gemeenten is er een meldpunt waar inwoners incidenten met gevaarlijke honden kunnen melden. Het probleem met dit soort honden is waarschijnlijk nog veel groter dan we nu al denken. We willen wel eens weten hoeveel incidenten er de laatste jaren in Westland zijn geweest.”

Buurgemeente Rotterdam heeft wel een meldpunt op de gemeentelijke website staan en heeft daarnaast een ‘Plan van Aanpak agressieve honden’. Maxim van Ooijen: “D66 vindt dat Westland zo snel als mogelijk een meldpunt op de website moet zetten. Dat kan volgens ons heel eenvoudig door dat van Rotterdam te kopiëren. Ook een Plan van Aanpak instellen hoeft niet moeilijk te zijn als we Rotterdam als voorbeeld nemen. We vragen het college dan ook om hier snel mee aan de slag te gaan.”

In Westland kan de burgemeester al een aanlijngebod of een muilkorfgebod opleggen, maar of dat ooit is gebeurd, is niet bekend. D66 wil deze cijfers ook boven tafel hebben. “Er komen meldingen binnen bij de politie, maar de meeste incidenten komen niet verder dan de huisarts. De Kamer wil nu een landelijke registratie, dat juichen wij toe, maar we weten allemaal dat zoiets jaren kan gaan duren. Wij vinden dat onze gemeente niet passief moet afwachten, maar zelf stappen moet ondernemen. Elk incident dat we kunnen voorkomen is er immers één”, aldus Maxim van Ooijen.