- Gezamenlijke facilitaire ondersteuning: Wassenaars kent relatief veel eenpitters: schoolbesturen met slechts één school en één bestuurder. De huisvesting, het onderhoud en de faciliteiten van deze scholen kosten veel geld en tijd, vaak te veel om te kunnen financieren of te organiseren. Daarom wil D66 dat de gemeente onderzoekt of het mogelijk is om bovenschools facilitair bureau in te richten, waardoor schooldirecteuren hun taken als facilitair manager kunnen overdragen en zij zich kunnen richten op onderwijs en onderwijsontwikkeling.
- Lerarentekort aanpakken: voor zowel zij-instromers als de nieuwe generatie leerkrachten maken we het beroep zo aantrekkelijk mogelijk. D66 wil dat de gemeente de scholen ondersteunt bij het gezamenlijk en actief nieuwe leerkrachten werven. Omdat de Wassenaarse scholen soms te klein zijn om coaching en begeleiding te bieden aan nieuwe leerkrachten, wordt dit bovenschools aangeboden door alle scholen gezamenlijk. Wassenaarse scholen werken actief samen met lerarenopleidingen in de regio en bieden stageplaatsen aan.
- Governance van eenpitters: elk schoolbestuur is conform de Code van de PO- en VO-Raad verplicht een onafhankelijke Raad van Toezicht in te stellen, die toezicht houdt op de kwaliteit van het onderwijs en de financiën van de school. In Wassenaar zijn er veel eenpitters, waarbij de Raad van Toezicht wordt gevormd door ouders. Bij grote schoolbesturen in de regio, zijn raden van toezicht onafhankelijk en professioneel en D66 vindt dat de kwaliteit van het interne toezicht bij eenpitters vergelijkbaar moet zijn. Daarbij moeten de bestuurder, de directeur en zijn team voldoende professionele ruimte hebben om het onderwijs te ontwikkelen. D66 wil onderzoeken of het mogelijk is om in Wassenaar het intern toezicht voor alle eenpitters bovenschools te organiseren om de professionaliteit en onafhankelijkheid van toezichthouders te stimuleren.