Bestuurelijke toekomst

Wassenaar heeft afscheid genomen van de WODV en gaat zelfstandig verder. De Wassenaarse gemeenschap is gebaat bij goede dienstverlening door de gemeente en een kwalitatief hoogwaardig ambtelijk apparaat.

  • Slank maar kwalitatief hoogwaardig: Een kleine gemeente heeft niet de middelen om alle gemeentelijke taken goed uit te voeren; kwaliteit, kwantiteit en tijdigheid behoeven aandacht. Goede en effectieve keuzes dienen dan ook te worden gemaakt om de gemeentelijke organisatie goed te laten functioneren: uitbesteden waar mogelijk, zonder dat de kosten onbeheersbaar worden. Samenwerking met andere gemeenten die meer expertise in huis hebben is essentieel. Langdurige inhuur van tijdelijke krachten is niet gewenst. D66 pleit voor een slank en kwalitatief hoogwaardig ambtelijk apparaat gericht op dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van Wassenaar.
  • Stabiel financieel beleid: De begroting van Wassenaar is goed op orde. Er is een Integraal Huisvestingsplan voor scholen dat de komende jaren in uitvoering gaat. De reserves zijn hoog en moeten worden ingezet voor duurzame investeringen. D66 wil dat Wassenaar streeft naar borging en zekerheidsstelling van dienstverlening door organisaties die van subsidies afhankelijk zijn, door zoveel mogelijk structurele financiering, met als voorwaarde dat deze dienstverlening resultaatgericht en efficiënt is georganiseerd. Uitgangspunt van D66 is dat in het totale plaatje de kosten voor inwoners (OZB, leges en dergelijke) niet harder mogen stijgen dan nu al is voorzien in de meerjarenbegroting.
  • Onvoorziene investeringen: De gemeentelijke begroting is voor de periode 2022-2025 meerjarig sluitend. Dat willen we zo houden. Vanwege klimaatdoelstellingen en de energietransitie zullen waarschijnlijk extra investeringen nodig zijn, die op dit moment nog niet zijn voorzien. D66 vindt dat de gemeente hier allereerst zelf (financiële) verantwoordelijkheid voor moet nemen en daarbij – indien mogelijk en beschikbaar – vanuit de provincie Zuid-Holland en het Rijk (co)financiering bij kan zoeken. Indien nodig zijn opties, zoals het aanspreken van de Algemene Reserve of het aangaan van leningen wanneer de rentes op het huidige lage niveau blijven.
  • Regionale samenwerkingsverbanden: In het kader van de regio Haaglanden, waar Wassenaar deel van uitmaakt, kunnen schaalvoordelen worden behaald. Goede banden in regionale samenwerkingsverbanden zijn goed voor de belangen van Wassenaar. D66 wil dat de gemeente inzet op intensieve samenwerking en het benutten van kennis en expertise van omliggende gemeenten.
  • Goed werkgeverschap: het verloop binnen de gemeentelijke organisatie is te hoog en vacatures lastig in te vullen. Goed management, goed werkgeverschap, goede opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn essentieel om mensen aan te trekken en te behouden. D66 maakt van het attractief maken van werken bij de gemeente Wassenaar een topprioriteit.
  • De Paauw als bestuurscentrum: door de inrichting van De Paauw als bestuurscentrum kunnen ambtenaren en bestuur elkaar beter vinden en kan de gemeente beter functioneren. D66 wil dat het bestuurscentrum ook goed toegankelijk is voor burgers en ondernemers. Aanwezigheid en bereikbaarheid van ambtenaren moet worden verbeterd door de inrichting van een laagdrempelig en centraal gelegen gemeenteloket.