Oproep raad Waalre aan inwoners: Betaal huishoudelijke hulp alsjeblieft zelf, als het kan.

Onze gemeente verkeert in financieel zwaar weer. Daarom nam D66 Waalre het initiatief inwoners te vragen geen aanspraak te doen op huishoudelijke hulp (WMO), als ze het zelf kunnen betalen, zonder pijn in de portemonnée.

Omroep Brabant vindt het een opmerkelijke oproep, zoals je kunt lezen. Toch stemde elk gemeenteraadslid voor deze motie van D66 Waalre. We moeten immers beknibbelen op belangrijke uitgaven voor de gemeente en voor maatschappelijke ondersteuning. Terwijl de gemeente 1.500.000 miljoen per jaar uitgeeft aan huishoudelijke hulp (WMO). Iedereen die een indicatie hiervoor heeft , krijgt deze hulp gratis. Hoe mooi zou het zijn als deze kosten dalen dankzij inwoners die meedenken?

De oproep van de gemeenteraad van Waalre aan de inwoners luidt als volgt:

‘Onze gemeente verkeert in financieel zwaar weer – door verplichtingen én bezuinigingen van de rijksoverheid. Wij moeten hierdoor beknibbelen op belangrijke uitgaven voor gemeente en maatschappelijke ondersteuning van inwoners. Daarom vragen wij u met klem geen aanspraak te doen op financiële hulp voor de huishouding (WMO), als u voldoende middelen heeft om dit zelf te betalen.
Gemeentes zijn namelijk verplicht door de Rijksoverheid om huishoudelijke hulp voor alle inwoners te betalen. Pas op zijn vroegst in januari 2026 gaat uw inkomen bepalen hoeveel u al dan niet moet bijdragen aan de kosten van deze hulp. Tot de nieuwe wet is ingevoerd, kost huishoudelijke hulp onze gemeente zo’n 1.500.000 euro per jaar.

Helpt u ons deze periode te overbruggen?’