Vught betaalt te veel voor fietsveilige route naar Den Bosch
D66 vindt de aanleg van twee fietsbruggen bij de voor fietsers levensgevaarlijke rotonde bij Van der Valk een zegen voor de fietsveiligheid. Het is een goede oplossing, alleen betaalt Vught hier veel te veel aan mee. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de laatste raadsvergadering. "Eindelijk een oplossing en straks kunnen we zonder steile afdaling en beklimming veilig op de fiets naar Den Bosch en terug fietsen met uitzicht op het Bossche Broek. Het kost ons wel te hoofdprijs. We betalen fors mee aan de fietsbruggen, maar ook aan de aanleg van de turborotonde die louter een Bosch probleem oplost", aldus Schellekens.
Er komen twee fietsbruggen. Een aan de kant van het spoor, een aan de kant van Van der Valk. Fietsers kunnen binnenkort dus gewoon rechtdoor fietsen, zonder hellingen en zonder automobilisten die ze nog omver kunnen rijden. Een prima oplossing, maar D66 blijft bij het standpunt dat Den Bosch de aanleg van de turborotonde (verdubbeling van het aantal rijstroken op de rotonde van en naar de stad) voor zijn rekening had moeten nemen. De rotonde heeft weliswaar twee Vughtse en twee Bossche aansluitingen, maar het verkeersprobleem doet zich alleen op de Bossche aansluitingen voor. De turborotonde is ook alleen in het belang van de verkeersstroom van en naar Den Bosch. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD besloten eerder om daar 250.000 euro aan de turborotonde bij te dragen. D66 vindt dat de bijdrage van Vught aan de fietsbruggen al een forse: financieel én voor de doorstroming, omdat auto’s nooit meer voor fietsers hoeven te stoppen. Ook nog 250.000 euro meebetalen aan een turboronde is dan niet opportuun.